Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/13611
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a relevância da interação criança-criança em grupos heterogéneos no processo de aprendizagem |
Authors: | Maia, Vanessa Alexandra Fernandes |
Advisors: | Folque, Assunção |
Keywords: | Grupos heterogéneos Zona de desenvolvimento proximal (ZDP) Aprendizagem cooperativa Interação Heterogeneous groups Zone of proximal development (ZDP) Cooperative learning Interaction |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório corresponde a uma descrição refletida do trabalho desenvolvido na Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar, na instituição Centro Infantil Irene Lisboa (CIIL), em contexto de Creche e Jardim de Infância. Este apresenta, inicialmente, uma reflexão fundamentada cujo enfoque é o tema do relatório: a relevância da interação criança-criança em grupos heterogéneos no processo de aprendizagem, sustentada na perspetiva sócio histórica de Vygotsky, nomeadamente no conceito de zona de desenvolvimento próximo (ZDP ) e na abordagem de Lilian G. Katz acerca da contribuição da interação entre crianças de diferentes idades na educação. A sua abordagem metodológica foi desenvolvida ao nível da aplicação de questionários à equipa educativa e pais com quem desenvolvi a PES e da recolha e análise de situações de interação entre crianças em ambos os contextos; Abstract: Supervised Teaching Practice in Preschool Education - The importance of child-child interaction in heterogeneous groups in the learning process.
This report corresponds to a description of the work reflected in the practice of supervised teaching in preschool education, in the institution “Centro Infantil Irene Lisboa” (CIIL), in the context of nursery and kindergarten. This presents initially a reasoned reflection whose focus is the subject of the report, the importance of child-child interaction in heterogeneous groups in the learning process in sustained socio historical perspective of Vygotsky, in particular the concept of zone of proximal development (ZDP) and Lilian G. Katz approach about the contribution of the interaction between children of different ages in education. Their methodological approach was developed to the level of application of questionnaires to parents and educational team who developed the PES and the collection and analysis of the interactions among children in both contexts. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/13611 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|