Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32170

Title: Perfil do consumo de artigos desportivos durante a Pandemia Mundial de SARS CoV-2: estudo exploratório em estudantes universitários
Authors: Vitorino, Joaquim António Prates
Advisors: Teixeira, Mário Coelho
Quaresma, Rui
Keywords: Gestão do Desporto
Comportamento do Consumidor
Artigos Desportivos
Pandemia
SARS CoV-2
Sport Management
Consumer Behavior
Sporting Goods
Pandemic
SARS-CoV-2.
Issue Date: 11-Nov-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Surge em finais de 2019, na cidade chinesa de Wuhan, um novo coronavírus denominado SARS CoV-2. Tendo uma alta taxa de contágio, obrigou a Organização Mundial de Saúde (OMS) a declará-lo como uma pandemia mundial ainda no primeiro trimestre de 2020. Neste estudo, temos como objetivo conhecer o consumo de artigos desportivos dos praticantes de atividades físico-desportivas, bem como elaborar um perfil psicoeconómico do consumidor que revele utilidade no período pandémico e no futuro. Tendo por base uma amostra de indivíduos com hábitos de prática de atividades físico-desportivas, analisámos o consumo de artigos desportivos como calçado, o vestuário, os acessórios, os equipamentos, os consumíveis de nutrição desportiva, formação desportiva, assim como o perfil dos estabelecimentos comerciais, junto dos alunos da licenciatura em Ciências do Desporto da Universidade de Évora. Utilizámos um inquérito por questionário e aplicado on-line para conhecermos o perfil psicoeconómico dos inquiridos relativamente às condições financeiras, compras e gastos desportivos, as suas modalidades preferidas. Para tratamento estatístico dos dados recorremos à análise descritiva, medidas de tendência central e análise de frequência, foi ainda aplicado o teste correlacional não paramétrico de Spearman. Os resultados indicam um maior investimento nos artigos relacionados com as modalidades de futebol, ginásio, atletismo e futsal. Calçado desportivo foi a categoria de artigos desportivos mais selecionada, sendo ténis o calçado mais comum comprado. Nike e Adidas são as marcas favoritas dos inquiridos. Concluímos que a motivação é um fator chave na aquisição de material desportivo, bem como no valor dos gastos; Sports items consumption profile during the world pandemic of SARS CoV-2: Exploratory study with university students Abstract: A new coronavirus called SARS Cov-2 appeared at the end of 2019 in the Chinese city of Wuhan. Having a high contagion rate, it forced the World Health Organization (WHO) to declare it a global pandemic in the first quarter of 2020. In this study, we aim to know the consumption of sports articles by practitioners of physical and sports activities, as well as to elaborate a psychoeconomic profile of the consumer that proves useful in the pandemic period and in the future. On the basis of a sample of individuals with physical and sporting activity habits, we have analysed the consumption of sports goods such as footwear, clothing, accessories, equipment, sports nutrition consumables, sports training, as well as the profile of shops, with the students of the degree in Sports Sciences of the University of Évora. We used a questionnaire survey and applied online to know the psychoeconomic profile of respondents regarding financial conditions, purchases and sports spending, their preferred modalities. For the statistical treatment of the data, we used descriptive analysis, central trend measurements and frequency analysis.Spearman’s non-parametric correlational test was also applied. The results indicate a greater investment in articles related to the modalities of football, gymnasium, athletics and futsal. Sports footwear was the most selected category of sporting goods, with tennis being the most common footwear purchased. Nike and Adidas are the favorite brands of respondents. We conclude that motivation is a key factor in the acquisition of sports material, as well as in the value of expenses.
URI: http://hdl.handle.net/10174/32170
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Direcao_e_Gestao_Desportiva-Joaquim_Antonio_Prates_Vitorino.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois