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http://hdl.handle.net/10174/23213
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Title: | Estilos educativos parentais e desenvolvimento de competências sócio-emocionais em crianças do 1º ciclo do ensino básico |
Authors: | Neves, Carla Sofia Lemos |
Advisors: | Pires, Heldemerina Samutelela |
Keywords: | Parentalidade Desenvolvimento Crianças Competências sócio-emocionais Parenting Development Childrens Socio-emotional competence |
Issue Date: | 18-Apr-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo tem o objetivo de investigar a relação entre os Estilos
Educativos Parentais (EEP) e o desenvolvimento sócio-afetivo em crianças do 1º Ciclo
do Ensino Básico.
A amostra deste estudo é constituída por (N=106) crianças do 1º Ciclo do Ensino
Básico de ambos os sexos, com idades entre os 6 e os 8 anos de idade e respetivos pais.
Para a recolha de informação foram aplicados 3 questionários. O Questionário
Sócio-Demográfico e o Questionário de Estilos Parentais (Santos & Cruz, 2008)
preenchidos pelos pais das crianças e o Questionário de Inteligência Emocional de Bar-
On YV (Candeias, Rebelo, Silva & Cartaxo, 2011) respondido pelas crianças. Os
resultados do estudo mostram a existência de uma correlação negativa moderada entre o
Estilo Permissivo e a dimensão Adaptabilidade. Mostram também que não existem
diferenças significativas nas variáveis Género e Habilitações Literárias dos pais quanto
a adoção do Estilo Parental. Estes resultados obtidos levam-nos a concluir que não se
verifica a existência clara de uma relação entre os Estilos Educativos Parentais e as
competências sócio-emocionais das crianças; The Influence of Parental Educational Styles on Socio-Affective Development in
Children in the 1st Cycle of Basic Education
Abstract:
The present study aims to explore the relationship between Parenting
Educational Styles and socio-affective development in children in the 1st Cycle of Basic
Education.
The sample of this study consists of (N=106) children of the 1st Cycle of Basic
Education of both sex, aged between 6 and 8 years and respective parents.
Three questionnaires were used to collect information. The Socio-Demographic
Questionnaire and the Parenting Styles Questionnaire (Santos & Cruz, 2008) completed
by the parents and the Bar-On YV Emotional Intelligence Questionnaire (Candeias &
Rebelo, 2011) answered by the children. The results obtained lead us to conclude that
there is no influence of the Parental Educational Styles on the socio-emotional
competences of the children. It was also verified that there were no significant
differences regarding the socio-demographic variables Gender and Literary
Qualifications of the parents in the adoption of the Parental Style. The results of the
study show the existence of a moderate negative correlation between the Permissive
Style and the Adaptability dimension. They also show that there are no significant
differences in the variables Gender and Literary Qualifications of parents regarding the
adoption of the Parental Style. These results lead us to conclude that there is no clear
relationship between the Parenting Styles and the socio-emotional competences of the
children. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23213 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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