Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/19023
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada na Escola Básica 2, 3/S Cunha Rivara, Arraiolos |
Authors: | Paiva, Hélder Giroto |
Advisors: | Cid, Marília |
Keywords: | Aprendizagem Ciências naturais Saúde Educação sexual Reflecção Learning natural science Natural science Health Sexual education Reflection |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório tem como objetivo a explanação e a discussão de forma concisa da
atividade docente desenvolvida no ano letivo 2012/2013, na Escola Básica 2,3/S Cunha Rivara de
Arraiolos com as turmas do 8.º C e 11.º D nas disciplinas de Ciências Naturais e Saúde
respetivamente, sob a orientação da Doutora Marília Cid.
Apresentam-se os fundamentos teóricos que sustentaram o delineamento de todas as metodologias e
estratégias de ensino no sentido de promover situações de aprendizagem significativa aos
alunos das turmas referidas.
Este é também um testemunho da participação ativa no projeto de educação para a saúde em
colaboração com as entidades promotoras de saúde no Concelho de Arraiolos no sentido
de organizar atividades extracurriculares propiciadoras da aprendizagem nesta dimensão, com a
dinamização de sessões de esclarecimento de Educação Sexual a várias turmas da escola e a produção
de um website informativo e de apoio aos alunos do 3.º Ciclo do Ensino Básico e do Ensino
Secundário sobre Educação Sexual.
Foi apanágio deste trabalho a análise e reflexão também evidenciadas no trabalho de investigação
sobre as atividades desenvolvidas no âmbito da Educação para a Saúde mas também em toda a atividade
de lecionação.
Esta análise e reflexão, bem como a pesquisa individual e o trabalho colaborativo
permitiram o desenvolvimento progressivo das minhas capacidades, da qualidade do trabalho
desenvolvido e o melhoramento da formação académica. /ABSTRACT: This report aims at explaining concisely and discussion of teaching developed in the
academic year 2012/2013, at Escola Básica 2,3 / S Cunha Rivara in Arraiolos with classes C from
8th grade class and D from 11th , in the disciplines of Natural Sciences and Health respectively
under the guidance of PhD Teacher Marilia Cid.
Here we present the theoretical foundations that supported the design of all methodologies and
teaching strategies to promote meaningful learning situations for students of classes above.
This is also a testament to the active participation in the design of health education in
collaboration with the health promoters in the County of Arraiolos to organize extracurricular
activities conducive learning these dimensions, the organization of information sessions to various
Sex Education school classes and the production of an informational website to support the students of the 3rd cycle and Secondary Education on Sexual Education. It was the hallmark of this work, analysis and reflection evidenced in research work on the activities within the Health Education but also of the entire teaching activity.
This analysis and reflection as well as individual research and collaborative work allowed the progressive development of my abilities, quality of work and the improvement of academic
training. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/19023 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|