Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15327
|
Title: | Jogos combinatórios imparciais |
Authors: | Mulas, João Paulo Maltêz |
Advisors: | Vinagre, Sandra Maria Santos Silva, Jorge Nuno Monteiro de Oliveira e |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Neste trabalho aborda-se a Teoria Matemática de jogos combinatórios imparciais.
Procura-se definir o termo jogo e define-se Jogo Combinatório Imparcial. Descreve-se
e analisa-se as técnicas matemáticas que se encontram por detrás destes jogos, estuda-se
Grafos, define-se Posição P e N, determina-se o valor da Função Grundy de alguns jogos
e aborda-se a Soma de jogos imparciais. Apresenta-se ainda a Soma-Nim, a sua aplicação nesta teoria e o modelo matemático que suporta a ideia de que estes jogos admitem uma
estratégia vencedora, `a priori conhecida, para um dos jogadores. Reflecte-se também sobre
as potencialidades didáctico-pedagógicas do uso de jogos, dentro e fora da sala de aula, e
dá-se a conhecer o Concurso Inventa um Jogo Nim e uma ficha de trabalho propostos em
contexto escolar; ABSTRACT: This work approaches the Mathematical Theory of the impartial combinatorial games.
On the one hand, we are seeking to define the term game and, on the other, we manage
to define the term Impartial Combinatorial Game. The mathematical techniques behind
these games are described and analised. Graphs are studied, the P-positon and N-position
are defined, the value of the Grundy Function of some games is determined and the Sum
of Impartial Games is approached. We also present the Nim-Sum, its application to this
theory and the mathemantical model that supports the idea that these games admit a
priorly known winning strategy for one of the players. We also conduct a reflection about
the educational and teaching potential of the use of the games inside and outside of a
school environment, and we present the Contest Invent a Nim Game and a work sheet
that were proposed in a school context. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15327 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|