|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/12344
|
Title: | A monodocência nas 5.ª e 6.ª classes do ensino primário em Angola: a visão dos professores |
Authors: | Isaías, Anacleto Ferramenta |
Advisors: | Favinha, Marília Evangelina Sota |
Keywords: | Sistema de educação em Angola Ensino primário Monodocência Polidocência Perceção e representação dos professores Single teacher Multiple teachers Perception of teachers Primary school Education system in Angola |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O propósito desta investigação é o de contribuir para a análise e compreensão crítica da prática de Monodocência em comparação com o regime de Polidocência nas 5.ª e 6.ª classe em duas escolas, uma pública outra privada, do Ensino Primário, em Angola.
Hoje em dia estão disponíveis recursos com um elevado potencial em contexto educativo, nomeadamente porque permitem que os professores, e mais especificamente os alunos, possam aprender de um modo diferente do que tradicionalmente é feito na escola. É neste cenário de evolução do sistema educativo em que nos encontramos agora em Angola, que optámos por conhecer as percepções dos professores acerca dos regimes de Monodocência e Polidocência.
Em concreto, pretendemos responder à questão de investigação:
- Qual a visão dos professores sobre a prática de Monodocência a nível das 5.ª e 6.ª classes no Ensino Primário em Angola?
Este estudo tem como objetivo principal analisar as perceções e representações que professores angolanos têm relativamente a estas duas práticas.
Dada a importância atribuída ao que pensam professores, optámos por realizar um estudo de natureza qualitativa, envolvendo professores de diferentes anos letivos, nomeadamente da 5.ª e 6.ª classes do Ensino Primário em Angola, numa escola pública e numa escola privada.
Os principais resultados esperados serão o contributo para a compreensão dos modos de trabalho mais adequados em torno destas práticas numa perspetiva de maior ação e de novas e diferentes abordagens ao ensino por parte dos professores; ### ABSTRAT:
A SINGLE TEACHER AT THE 5.TH & 6.TH GRADE OF PRIMARY EDUCATION IN ANGOLA: THE VISION OF TEACHERS
With the aim of contributing to the understanding of the practice of a Single Teacher on the 5th and 6.th grade in two schools, one public and one private, what are their benefits over the Multiple Teachers experience, this research will focus on the analysis and understanding of the practice of the teachers at the 5 th and 6 th grade of Primary Education in Angola.
Nowadays, we have available resources with a high potential in educational settings, particularly because they allow teachers and specially students to learn in a different way than it is traditionally done in school.
This is the scenario of evolution of the system in which we now find ourselves in Angola, in conjunction with my personal interest, which arises the idea of questioning what is the vision that teachers have about these two regimes, Multiple Teachers versus a Single Teacher.
Specifically, we intend to answer the research question about what is the vision of teachers on the work of a single teacher at the 5th and 6th grade of Primary Education in Angola?
This study aims to analize the perceptions that teachers have on these two practices and search a further knowledge of each kind of teaching.
Given the importance attached to what teachers think, we have chosen to conduct a qualitative study, involving teachers from different school years, including the 5 th and 6.th grade. It is in this context that we will study how these teachers see the practice of a Single Teacher at the level of 5th and 6th grade of Primary Education in Angola in a public school and a private school.
The main expected results are a contribution to the understanding of the most appropriate ways to work around these practices in a larger perspective of action and new and different approaches of teaching by the teachers. It is expected, firstly, that teachers have a more collaborative and, moreover, that the processes of teaching and learning in school may value creativity, innovation, improving therefore the quality of learning and the daily work of teachers. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/12344 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|