|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/9856
|
Title: | A Relevância e as Competências das Estruturas de Gestão Intermédia: os coordenadores de departamento |
Authors: | Sequeira, António Luis Rocha |
Advisors: | Favinha, Marília Evangelina Sota |
Keywords: | Educação Liderança mediação escolar estruturas de gestão intermédia coordenadores de departamento. |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Dada a concentração e profusão das responsabilidades do director escolar, verificámos
a tendência de relevar a importância das estruturas de gestão intermédia das escolas na acção
a ter no prosseguimento dos ideais educativos.
Dos órgãos de gestão intermédia da estrutura hierárquica da escola o que mereceu a
nossa atenção foi o departamento curricular representado pelo respectivo coordenador, pelo
facto do Decreto-Lei n.º 75/2008, de 22 de Abril, o considerar a principal estrutura de
coordenação e supervisão pedagógica.
Por esta razão, o coordenador de departamento é considerado o impulsionador do
trabalho que é realizado pelos outros dentro do mesmo grupo de acção, influindo na
determinação de procedimentos com vista ao alcance dos objectivos organizacionais.
Consequentemente e segundo o que está previsto na lei e na análise documental
orientámos este estudo a partir das seguintes questões: será que os coordenadores de
departamento conhecem, cumprem e obedecem com as competências e funções que lhe são
atribuídas? Será que eles induzem competências de liderança e de mediação?
Para podermos analisar e concluir relações no âmbito da investigação que nos
propusemos efectuar, nomeadamente o papel e as funções do coordenador de departamento e
a relação da sua função com os parâmetros afectos à liderança e mediação – que são os
objectivos mais gerais deste estudo – efectuámos um trabalho de pesquisa descritiva
conduzido por um inquérito, realizado por uma entrevista. Esta foi feita aos coordenadores de
departamento de uma escola secundária, optando, portanto, por um estudo de caso.
Para evidenciar empiricamente os elementos significativos recolhidos pela análise que
fizemos ao conteúdo das entrevistas optamos pela sua sistematização racional agrupada em
categorias.
Deste estudo pudemos concluir que, neste caso concreto, os coordenadores de
departamento não mostram capacidade de resiliência ao determinado nos diplomas legais e no
que os teóricos aludem, descentrando-a para os responsáveis das áreas de recrutamento
disciplinar.
### ABSTRACT
Given the concentration and abundance of the school principal’s responsibilities, we
have noticed a tendency to value the importance of the middle management school structures
in the development and pursuit of the educational ideals.
From all the middle management bodies of the hierarchical structure of schools, what
dove our attention was the academic department represented by its head, once the Decreto-Lei
nº 75/2008, 22nd April, considers it the leading structure in pedagogical coordination and
supervision.
This being so, the head of department is seen as the driving force of the work that is
done by all the other members of the same group of action, influencing in the decision making
concerning the proceedings that are to agree with the organizational objectives.
As a consequence, and according to what is stated in the law and in the document
analysis, we have led this study starting with the questions: do the heads of department know,
fulfill and obey the competencies and functions they have been attributed? Do they show
leading and mediation skills?
In order to analyze and draw conclusions about established relations in the field of the
investigation we have set ourselves upon, namely the role and the functions of the head of
department and the relation of their function with the standards concerning leadership and
mediation - which are the most general objectives of this study – we have made a work of
descriptive research through an inquiry by means of an interview, which was made to the
heads of department of a secondary school. We have thus opted for a case study.
To empirically emphasize the most significant elements that we have gotten through
the analysis we have made of the contents of the interviews, we have opted for a rational
systematization grouped into categories.
From this study we can conclude that, in this particular case, the heads of department
don’t seem to be resilient to the contents of the legislative enactments and the existing
theories, delivering it to the ones who are responsible for the school recruitment areas.
Keywords: Education; leadership; school mediation; middle management structures; heads
of department. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/9856 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|