Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/9736
|
Title: | Abordagens à aprendizagem no ensino superior – Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST) no contexto Português |
Authors: | Chaleta, Elisa Entwistle, Noel |
Editors: | Chaleta, Elisa |
Keywords: | Deep Approach Surface Approach Strategic Approach Higher Education |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Pedago |
Citation: | Chaleta, E. & Entwistle, N. (2011). Abordagens à aprendizagem no ensino superior – Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST) no contexto Português. Educação-Temas e Problemas, 9, 7-18. |
Abstract: | O presente estudo pretende validar o constructo de abordagens à aprendizagem com estudantes de ensino superior português recorrendo ao ASSIST - Approaches and Study Skills Inventory for Students (Entwistle 2000; 2006). Para o efeito recorremos a uma amostra constituída por 562 estudantes do 1º e do 3º ano de cursos de Licenciatura da Universidade de Évora, sendo que 53.4% frequentam cursos de Ciências e Tecnologia e 46.6% de Ciências Sociais. De acordo com os resultados obtidos encontramos uma estrutura factorial idêntica à do instrumento original no que se refere às abordagens à aprendizagem (superficial, profunda e estratégica). Para além de testar o constructo procurámos ainda identificar diferenças em relação à área científica dos cursos (Ciências e Tecnologia e Ciências Sociais), ano de frequência e género. Os resultados indicaram apenas diferenças estatisticamente significativas em relação à área científica dos cursos e ao género. Não encontraram diferenças em relação ao ano de frequência (1º e 3º).
Abstract
This study aims to validate the construct of approaches to learning in higher education with portuguese students using the ASSIST - Approaches and Study Skills Inventory for Students (Entwistle 2000; 2006). For this purpose we use a sample of 562 students of the 1st and 3rd year undergraduate courses at the University of Évora. 53.4% of students attending courses of Science and Technology and 46.6% attending courses of Social Sciences. According to the results we found identical factorial structure to the original instrument in relation to approaches to learning (surface, deep and strategic). Regarding variables of scientific area, year and genre we find statistically significant differences in relation to the scientific area (Science and Technology and Social Sciences) and in relation to gender. We did not find significant differences in relation to the year of attendance. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/9736 |
ISSN: | 1646-2831 |
Type: | article |
Appears in Collections: | CIEP - Publicações - Artigos em Revistas Nacionais Com Arbitragem Científica
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|