|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/9600
|
Title: | Estudo da caracterização das necessidades de formação dos Docentes de Educação Especial face á Utilização do referencial CIF-CJ no Âmbito do processo de avaliação e Intervenção em Crianças / Jovens com NEE |
Authors: | Saragoça, Maria José Leal |
Advisors: | Candeias, Adelinda Araújo |
Keywords: | CIF Percepção Formação de professores NEE |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Com a publicação do Decreto-Lei n.º3/2008, de 7 de Janeiro, a
Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF) e a
sua posterior versão para crianças e jovens (CIF-CJ), passou a ser o
documento de referência na determinação da elegibilidade de crianças para
usufruírem dos apoios especializados, o que acarretou para todos os
elementos da comunidade educativa e, em particular, os docentes de educação
especial, a necessidade de conhecer e pôr em prática todo o processo daí
decorrente.
Foi neste contexto que nos propusemos estudar a caracterização das
necessidades de formação dos docentes de educação especial face à
utilização do referencial CIF-CJ no âmbito do processo de avaliação e
intervenção com crianças/jovens com NEE.
Para tal, utilizámos o questionário como instrumento de estudo, numa
amostra constituída por 913 docentes de educação especial de todo o país
(Portugal Continental).
Com o estudo, foi possível caracterizar a formação já recebida e,
paralelamente, caracterizar as percepções das necessidades de formação na
área da CIF, bem como as modalidades percebidas como mais adequadas
para a formação, os profissionais a envolver e os conteúdos a abordar.
### ABSTRACT
With the publication of Decree-Law N.º 3/2008, of January 7, the
International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) and its
later version for children and youth (ICF-CY), went on to be the reference
document in determining the eligibility of children to benefit of specialized
supports with restraints for all elements of the educational community and, in
particular, the special education teachers, the need to know and implement the
whole process as might derive there from.
It was in this context that we have proposed to study the characterization
of the special education teachers’ training needs towards the use of ICF-CY
framework in the assessment and intervention process with children/youth with
SEN.
To this end, we have used the questionnaire as a tool of study, in a
sample consisting of 913 special education teachers across the country
(Portugal Continental).
With the study, it was possible to characterize the training already
received and, in parallel, characterize the perceptions of training needs in the
area of ICF, as well as the modalities understood as the more suitable for
training professionals to engage and the contents to be focused.
Keywords: ICF, perception, special education, teacher training, SEN |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/9600 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|