Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/9090

Title: A influência das emoções na tomada de decisão de compra e de consumo: uma aplicação aos consumidores de iogurte, em Portugal
Authors: Serra, Rita Isabel B.
Advisors: Marreiros, Cristina
Keywords: Modelo hierárquico
Emoções
Comportamento do consumidor e iogurtes
Issue Date: 2013
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O estudo das emoções tem registado particular interesse na área do marketing desde a década de 1980. Um dos estudos mais recentes e que motivou novos trabalhos a partir dele é o de Laros e Steenkamp (2005). Estes investigadores analisaram uma extensa fundamentação teórica e propuseram um modelo hierárquico de emoções, com três níveis. Testaram e confirmaram o modelo a partir de quatro tipos de alimentos. Testar este modelo em outros tipos de produtos alimentares – iogurtes - em Portugal é o objectivo principal desta dissertação. A metodologia seguida tem como instrumento de recolha de dados o questionário on-line. A partir de uma amostra de 578 indivíduos, testou-se o modelo e concluiu-se que nos iogurtes, as emoções apenas são classificadas em afecto positivo e afecto negativo. Assim, apenas se confirma o primeiro nível do modelo hierárquico de emoções de Laros e Steenkamp (2005); The influence of emotions in the purchasing and consumption: an application to consumers of yoghurts in Portugal ' " The study of emotions has seen particular interest in marketing since the 1980s. One of the most recent studies and new studies was of the Laros and Steenkamp (2005). These researchers after an extensive literature review proposed a hierarchical model of emotions, with three levels. They tested and confirmed the model on four types of products. To test this model in other types of food (yogurt) in Portugal is the main objective of this dissertation. The method data collection was an online survey. From a sample of 578 individuals, we tested the model and concluded that in yoghurts, emotions can only be classified into positive and negative affect. Only the first level of the hierarchical model of emotions of Laros and Steenkamp (2005) was confirmed in the present research.
URI: http://hdl.handle.net/10174/9090
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
D.A influência das emoções.pdf3.65 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois