|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38373
|
Title: | Desafios do Ensino Superior de Música no séc. XXI: estudos de caso da Universidade de Évora e da Universidade Federal de Goiás |
Authors: | Carvalho, Leonardo Victtor de |
Advisors: | Lopes, Eduardo |
Keywords: | Sociedade Música Universidade Ensino superior Gestão acadêmica Society Music University Higher education Academic management |
Issue Date: | 3-Apr-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta tese tem como objetivo analisar e discutir até que ponto estaria o ensino superior
de música dentro das universidades, formatado tal como é atualmente, sendo reflexo da
integração da música com a própria sociedade do século XXI, a partir de dois estudos de
caso: do Departamento de Música da Escola de Artes da Universidade de Évora, em Portugal,
e da Escola de Música e Artes Cênicas da Universidade Federal de Goiás, no Brasil. Por meio
da análise histórica e comparativa a respeito de documentos públicos, legislação local e
registros históricos dos cursos de graduação em música dessas instituições, buscou-se
compreender como as políticas públicas, as mudanças sociais e as iniciativas institucionais
impactaram suas estruturas curriculares e os respectivos planos de estudos. Além disso, a
investigação reflete sobre os desafios e as fronteiras do ensino de música no século XXI,
observando as possíveis transformações impulsionadas pela interconectividade moderna e os
contextos locais, apontando o planejamento estratégico alinhado às políticas públicas estatais
e internas, das próprias instituições, como esteira para a superação dos desafios propostos e
criação de resoluções benéficas à toda a sociedade; - ABSTRACT:
Challenges of Higher Education in Music through the 21st Century: Cases from the
Universidade de Évora and the Universidade Federal de Goiás
The aim of this thesis is to analyze and discuss the extent to which higher education in
music through two universities, structured as nowadays, is a reflection of the integration of
music with society itself in the 21st Century, based on those two cases: the Music
Department of the School of Arts of the Universidade de Évora, in Portugal, and the School
of Music and Performing Arts of the Universidade Federal de Goiás, in Brazil. Using
historical and comparative analysis of public documents, local legislation and historical
information of undergraduation in music at those institutions, this present study proposed to
understand how public policies, social changes and institutional initiatives may have
impacted their curricular structures and respective study plans. In addition, the research
reflects on the challenges and the boundaries of teaching music in the 21st Century, looking
at to the possible transformations driven by modern interconnectivity and local contexts,
pointing to strategic planning aligned with state and internal public policies, of those
institutions themselves, as a stepping stone to overcoming the proposed challenges and
creating resolutions beneficial to society as a whole. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38373 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|