Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/38373

Title: Desafios do Ensino Superior de Música no séc. XXI: estudos de caso da Universidade de Évora e da Universidade Federal de Goiás
Authors: Carvalho, Leonardo Victtor de
Advisors: Lopes, Eduardo
Keywords: Sociedade
Música
Universidade
Ensino superior
Gestão acadêmica
Society
Music
University
Higher education
Academic management
Issue Date: 3-Apr-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta tese tem como objetivo analisar e discutir até que ponto estaria o ensino superior de música dentro das universidades, formatado tal como é atualmente, sendo reflexo da integração da música com a própria sociedade do século XXI, a partir de dois estudos de caso: do Departamento de Música da Escola de Artes da Universidade de Évora, em Portugal, e da Escola de Música e Artes Cênicas da Universidade Federal de Goiás, no Brasil. Por meio da análise histórica e comparativa a respeito de documentos públicos, legislação local e registros históricos dos cursos de graduação em música dessas instituições, buscou-se compreender como as políticas públicas, as mudanças sociais e as iniciativas institucionais impactaram suas estruturas curriculares e os respectivos planos de estudos. Além disso, a investigação reflete sobre os desafios e as fronteiras do ensino de música no século XXI, observando as possíveis transformações impulsionadas pela interconectividade moderna e os contextos locais, apontando o planejamento estratégico alinhado às políticas públicas estatais e internas, das próprias instituições, como esteira para a superação dos desafios propostos e criação de resoluções benéficas à toda a sociedade; - ABSTRACT: Challenges of Higher Education in Music through the 21st Century: Cases from the Universidade de Évora and the Universidade Federal de Goiás The aim of this thesis is to analyze and discuss the extent to which higher education in music through two universities, structured as nowadays, is a reflection of the integration of music with society itself in the 21st Century, based on those two cases: the Music Department of the School of Arts of the Universidade de Évora, in Portugal, and the School of Music and Performing Arts of the Universidade Federal de Goiás, in Brazil. Using historical and comparative analysis of public documents, local legislation and historical information of undergraduation in music at those institutions, this present study proposed to understand how public policies, social changes and institutional initiatives may have impacted their curricular structures and respective study plans. In addition, the research reflects on the challenges and the boundaries of teaching music in the 21st Century, looking at to the possible transformations driven by modern interconnectivity and local contexts, pointing to strategic planning aligned with state and internal public policies, of those institutions themselves, as a stepping stone to overcoming the proposed challenges and creating resolutions beneficial to society as a whole.
URI: http://hdl.handle.net/10174/38373
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Musica_e_Musicologia_Musicologia-Leonardo_Victtor_de_Carvalho.pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois