|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38280
|
Title: | Em busca do equilíbrio: desvendando o Burnout em trabalhadores estudantes |
Authors: | Escoval, Luís Pedro Jorge |
Advisors: | Dionísio, Bruno Miguel de Almeida |
Keywords: | Burnout Vida académica Vida laboral Conciliação trabalho-estudo Pressão Burnout Academic life Work life Work-study balance Pressure |
Issue Date: | 10-Feb-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo investiga o fenómeno do burnout em trabalhadores estudantes, explorando os desafios e as consequências de conciliar trabalho e estudo simultaneamente. O burnout é uma síndrome caracterizada por esgotamento físico e mental, resultante de stress prolongado no ambiente de trabalho, e manifesta-se de forma particular em indivíduos que tentam equilibrar exigências da vida laboral e vida académica. O objetivo central desta dissertação é compreender o impacto do burnout nesse grupo, analisando como se manifesta e de que forma a tentativa de conciliação entre trabalho-estudo afeta o quotidiano, a produtividade e as relações pessoais. Serão identificados os fatores que contribuem para o desenvolvimento do burnout, a fim de propor estratégias de prevenção e intervenção que minimizem este fenómeno. A investigação é de relevância sociológica, pois destaca a pressão social e económicas que influenciam o bem-estar dos trabalhadores estudantes. Para a recolha de dados, será utilizada uma abordagem qualitativa, baseada em entrevistas a alunos com estatuto de trabalhador-estudante, visando captar as suas experiências e percepções; - Abstract:
The present study investigates the phenomenon of burnout among working students, exploring the challenges and consequences of balancing work and study simultaneously. Burnout is a syndrome characterized by physical and mental exhaustion, resulting from prolonged stress in the workplace, and manifests particularly in individuals who try to balance the demands of both work and academic life. The central objective of this dissertation is to understand the impact of burnout on this group, analyzing how it manifests and how the attempt to reconcile work and study affects daily life, productivity, and personal relationships. The study will identify the factors that contribute to the development of burnout, with the aim of proposing prevention and intervention strategies to mitigate this phenomenon. This research is sociologically relevant, as it highlights the social and economic pressures that influence the well-being of working students. A qualitative approach will be used for data collection, based on interviews with students who have the status of working students, aiming to capture their experiences and perceptions. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38280 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|