|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38051
|
Title: | Do jazz dos anos 40 até à improvisação musical livre: a interpretação da pintura "Improvisação 26"de Kandinsky |
Authors: | Brito, José António Soares |
Advisors: | Lopes, Eduardo |
Keywords: | Performance intermédia Improvisação livre Aleatoriedade Work in progress Jazz Intermediate performance Free improvisation Randomness Work in progress Jazz |
Issue Date: | 5-Feb-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A performance Do Jazz dos anos 40 até à Improvisação Musical Livre: a Interpretação
da Pintura “Improvisação 26” de Kandinsky, dissertação teórico-prática desenvolvida
para o mestrado em música, consiste numa performance intermédia, que se insere no contexto
transdisciplinar entre música, pintura, performance e tecnologia. Esta obra performática
desenvolve-se num espaço cénico, no qual os músicos improvisam em tempo real, desde
o jazz dos anos 40, bebop e hard bop, assente em códigos e padrões pré-definidos, passando
pelo jazz modal, free jazz, até ao conceito de improvisação livre atual, onde interpretam uma
pintura de Kandinsky Improvisação 26, desfragmentada e gerada digitalmente com base em
programação aleatória. A investigação vinculou a prática criativa ao desenvolvimento tecnológico,
utilizando a metodologia da investigação-ação, que se desenvolveu através de um
continuum de experiências e ensaios sempre acompanhados por uma reflexão posterior. O
foco do trabalho assenta no work in progress, doravante designado por trabalho em processo,
em que a aleatoriedade, entendida como processo criativo e recurso concetual para a improvisação
em tempo real é a principal característica desta obra híbrida, efémera e singular.
Com base nos ensaios e experiências prévias, foram alcançados resultados que confirmam o
potencial da aleatoriedade para gerar novos processos criativos, insights e mais liberdade
criativa na improvisação musical livre; - From 1940s jazz to free musical improvisation: the interpretation of Kandinsky's painting
"Improvisation 26"
Abstract:
The performance from 1940s jazz to free musical improvisation: the interpretation
of Kandinsky's painting "Improvisation 26", a theoretical-practical dissertation developed
for a master's degree in music, consists of an intermediate performance, which is part of the
transdisciplinary context between music, painting, performance and technology. This performance
work takes place in a scenic space in which the musicians improvise in real time,
from the jazz of the 1940s, bebop and hard bop, based on pre-defined codes and patterns,
through modal jazz, free jazz, to the concept of free improvisation today, where they interpret
a painting by Kandinsky Improvisation 26, defragmented and digitally generated based on
random programming. The research linked creative practice with technological development,
using the methodology of action research, which was developed through a continuum
of experiments and rehearsals always accompanied by subsequent reflection. The focus of
the work is on the work in progress, in which randomness, understood as a creative process
and conceptual resource for real-time improvisation, is the main characteristic of this hybrid,
ephemeral and unique work of art. Based on previous rehearsals and experiments, results
were achieved that confirm the potential of randomness to generate new creative processes,
insights and more creative freedom in free musical improvisation. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38051 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|