Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/38051

Title: Do jazz dos anos 40 até à improvisação musical livre: a interpretação da pintura "Improvisação 26"de Kandinsky
Authors: Brito, José António Soares
Advisors: Lopes, Eduardo
Keywords: Performance intermédia
Improvisação livre
Aleatoriedade
Work in progress
Jazz
Intermediate performance
Free improvisation
Randomness
Work in progress
Jazz
Issue Date: 5-Feb-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A performance Do Jazz dos anos 40 até à Improvisação Musical Livre: a Interpretação da Pintura “Improvisação 26” de Kandinsky, dissertação teórico-prática desenvolvida para o mestrado em música, consiste numa performance intermédia, que se insere no contexto transdisciplinar entre música, pintura, performance e tecnologia. Esta obra performática desenvolve-se num espaço cénico, no qual os músicos improvisam em tempo real, desde o jazz dos anos 40, bebop e hard bop, assente em códigos e padrões pré-definidos, passando pelo jazz modal, free jazz, até ao conceito de improvisação livre atual, onde interpretam uma pintura de Kandinsky Improvisação 26, desfragmentada e gerada digitalmente com base em programação aleatória. A investigação vinculou a prática criativa ao desenvolvimento tecnológico, utilizando a metodologia da investigação-ação, que se desenvolveu através de um continuum de experiências e ensaios sempre acompanhados por uma reflexão posterior. O foco do trabalho assenta no work in progress, doravante designado por trabalho em processo, em que a aleatoriedade, entendida como processo criativo e recurso concetual para a improvisação em tempo real é a principal característica desta obra híbrida, efémera e singular. Com base nos ensaios e experiências prévias, foram alcançados resultados que confirmam o potencial da aleatoriedade para gerar novos processos criativos, insights e mais liberdade criativa na improvisação musical livre; - From 1940s jazz to free musical improvisation: the interpretation of Kandinsky's painting "Improvisation 26" Abstract: The performance from 1940s jazz to free musical improvisation: the interpretation of Kandinsky's painting "Improvisation 26", a theoretical-practical dissertation developed for a master's degree in music, consists of an intermediate performance, which is part of the transdisciplinary context between music, painting, performance and technology. This performance work takes place in a scenic space in which the musicians improvise in real time, from the jazz of the 1940s, bebop and hard bop, based on pre-defined codes and patterns, through modal jazz, free jazz, to the concept of free improvisation today, where they interpret a painting by Kandinsky Improvisation 26, defragmented and digitally generated based on random programming. The research linked creative practice with technological development, using the methodology of action research, which was developed through a continuum of experiments and rehearsals always accompanied by subsequent reflection. The focus of the work is on the work in progress, in which randomness, understood as a creative process and conceptual resource for real-time improvisation, is the main characteristic of this hybrid, ephemeral and unique work of art. Based on previous rehearsals and experiments, results were achieved that confirm the potential of randomness to generate new creative processes, insights and more creative freedom in free musical improvisation.
URI: http://hdl.handle.net/10174/38051
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Musica_Interpretacao-Jose_Antonio_Soares_Brito.pdf16.37 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois