|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38048
|
Title: | OUT to IN: efeitos de um programa de intervenção psicomotora na compreensão emocional e interocetividade de crianças em idade pré-escolar |
Authors: | Machado, Marta Silva |
Advisors: | Moutinho, Guida Filipa Veiga Marmeleira, José Francisco Filipe |
Keywords: | Psicomotricidade Jardim de infância Competência emocional Precisão interocetiva Saúde mental Psychomotricity kindergarten Emotional competence Interoceptive accuracy Mental health |
Issue Date: | 20-Jan-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Objetivo: Conhecer os efeitos do programa de intervenção psicomotora OUT to IN na
compreensão emocional e interoceção de crianças do pré-escolar. Metodologia: A
amostra foi composta por 231 participantes (5.07 ± 0.84 anos), sendo que 153 crianças
integraram o grupo OUT to IN, e as restantes 78, o grupo de controlo. O grupo OUT to
IN participou de sessões bissemanais de intervenção, ao longo de 10 semanas. No
domínio da compreensão emocional, foram avaliadas as capacidades de
reconhecimento de emoções, de verbalização de emoções, de atribuição verbal e visual
de emoções, e de explicação das causas das emoções. No domínio da interoceção foi
avaliada a precisão interocetiva. A avaliação envolveu a aplicação de tarefas de
avaliação das crianças e de um questionário aos pais. Resultados: A comparação inter grupo mostrou diferenças significativas após a participação do programa de intervenção,
a favor do grupo OUT to IN, em todas as variáveis, com exceção daquelas que foram
avaliadas pelo questionário. A comparação intra-grupo demonstrou melhorias
significativas do grupo OUT to IN no reconhecimento, atribuição verbal e visual de
emoções, e explicação da causa das emoções, comparativamente ao momento pré intervenção, e igualmente significativas para a precisão interocetiva. Para as variáveis
avaliadas pelo questionário aplicado aos pais, a comparação intra-grupo mostrou não
haver diferenças significativas. O cálculo da magnitude do efeito indicou um impacto
positivo de grande dimensão em todas as variáveis estudadas, com exceção das
competências avaliadas pelo questionário aos pais. Conclusões: O programa OUT to
IN demonstrou ser eficaz na promoção da compreensão emocional e da interoceção
das crianças em idade pré-escolar; - Abstract:
OUT to IN: Effects of a psychomotor intervention on the emotional awareness
and interoceptive accuracy of preschool children
Objective: To understand the effects of the OUT to IN psychomotor intervention program
on the emotional understanding and interoception of preschoolers. Methodology: The
sample consisted of 231 participants (5.07 ± 0.84 years), with 153 children in the OUT
to IN group and the remaining 78 in the control group. The OUT to IN group participated
in bi-weekly intervention sessions over 10 weeks. In the domain of emotional
understanding, the abilities to recognize emotions, verbalize emotions, verbally and
visually attribute emotions, and explain the causes of emotions were assessed. In the
domain of interoception, interoceptive accuracy was evaluated. The assessment
involved the administration of assessment tasks to children and a questionnaire to
parents. Results: The inter-group comparison showed significant differences after
participation in the intervention program, in favor of the OUT to IN group, in all variables
except those assessed by the questionnaire. The intra-group comparison demonstrated
significant improvements in the OUT to IN group in emotional recognition, verbal and
visual attribution of emotions, and explanation of the causes of emotions compared to
the pre-intervention moment. There were equally significant improvements in
interoceptive accuracy. However, the intra-group comparison showed no significant
differences for the variables assessed by the questionnaire administered to parents. The
effect size indicated a large positive impact on all variables studied, except the skills
assessed by the parental questionnaire. Conclusions: The OUT to IN program proved
effective in promoting emotional understanding and interoception in preschool children. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38048 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|