|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37870
|
Title: | Como estão a ser preparados os futuros psicólogos para o despiste, avaliação, diagnóstico e intervenção junto a alunos com dificuldades na aprendizagem da leitura? |
Authors: | Ferreira, Tomás Pinto Dinis |
Advisors: | Silva, Isabel Maria Cabrita de Araújo Leite dos Santos Silva |
Keywords: | Leitura Escrita Dificuldades de aprendizagem Dislexia Formação de Psicólogos Reading Writting Learning Difficulties Dyslexia Psychologists Formation |
Issue Date: | 19-Dec-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O objetivo deste estudo foi perceber o quão preparados estão os futuros psicólogos para o despiste, avaliação, diagnóstico e intervenção junto de alunos que apresentam dificuldades ou perturbações de leitura em Portugal, atendendo à sua formação. O estudo foi realizado a partir da análise dos planos de estudo dos cursos de licenciatura em Psicologia e mestrados em Psicologia (designadamente Psicologia Clínica, Educacional, Neuropsicologia e outros), bem como das respetivas unidades curriculares. Realizou-se também uma breve testagem de conhecimentos dos estudantes de Psicologia a nível nacional, representantes de diversas instituições de ensino superior. Os resultados demonstram que há conteúdos relacionados com as dificuldades de aprendizagem da leitura que se encontram em falta na preparação dos futuros psicólogos, tanto nas instituições públicas como nas privadas (e.g. estrutura textual). Os inquéritos aplicados aos estudantes demonstram lacunas na sua formação. Conclui-se a necessidade de alterações aos planos de estudo com maior investimento nestes temas; - How are future psychologists being prepared for the screening, evaluation, diagnosis and intervention next to students with difficulties on reading's learning?
Abstract:
The goal of this study was to understand how prepared are the future psychologists for screening, evaluation, diagnosis and intervention next to students who present reading difficulties or disorders in Portugal, attending to their formation. The study was executed from the analysis of subjects’ planifications of bachelors’ degrees in Psychology, as well as Masters’ (especifically Clinical or Educational Psychology, Neuropsycholgy, etc.) observing their respective subjects. A brief knowledge testing also took place for Psychology students nationwise, representing a diverse number of higher education institutions. The results demonstrate that there is content related to reading’s learning difficulties that lack in future psychologists’ preparation, both in public and private institution (e.g. text structure). The inquiries applied to students reveal flaws in their formation. In conclusion, there is a need for changes on subjects’ planifications with larger investment on these topics. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37870 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|