|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37775
|
Title: | A técnica do Bellow Shake na escrita para acordeão Do original à adaptção |
Authors: | Feijão, Joana Isabel Monteiro |
Advisors: | Pescada, Gonçalo André Dias |
Keywords: | Acordeão Técnica Bellow Shake Intérprete Interpretação Accordion Technique Bellow Shake Interpreter Interpretation |
Issue Date: | 11-Dec-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A investigação levada a cabo nesta tese de mestrado em música - ramo de interpretação
incide sobre a técnica específica de Bellow Shake, nas suas características, vantagens e
limitações, incluindo as diferentes nomenclaturas na escrita original e adaptada para
acordeão. Teve como objetivo entender até que ponto a técnica seria ou não uma mais valia
para a performance no acordeão. Para conseguir proceder ao levantamento de hipóteses e
responder à problemática em questão, foi efetuada uma recolha de dados sobre o instrumento,
sobre a técnica, sobre as partituras e sobre as características psico-motoras necessárias para a
sua execução. A parte central deste estudo consiste na análise de várias obras que utilizam
o Bellow Shake, desde obras originais a obras adaptadas. As obras originais estudadas
foram: Et Exspecto de Sofia Gubaidulina (n. 1931) e Impasse de Franck Angelis (n. 1962) e
as adaptadas foram: L’ Inverno, Allegro non molto, op. 8 RV 297 de António Vivaldi (1678-
1741), Four pieces from renaissance transcrito por Viatcheslav Semionov (n. 1946). A
metodologia utilizada baseou-se na investigação-ação através do trabalho de performance
realizado pela autora e de entrevistas / inquéritos realizados a vários músicos e professores de
instrumento ligados à performance e ao ensino do Acordeão; - THE BELLOW SHAKE TECHNIQUE IN WRITING
FOR ACCORDION From Original to Adaptation
Abstract:
The research carried out in this master's thesis in music - performance branch focus on
the specific Bellow Shake technique, its characteristics, advantages and limitations, including
the different nomenclatures in the original writing and adapted for accordion. It aimed to
understand to what extent the technique would or would not be an asset for accordion
performance. In order to be able to raise hypotheses and respond to the problem in question,
data was collected on the instrument, the technique, the scores and the psycho-motor
characteristics necessary for its execution. The central part of this study consists of the analysis
of several works that use the Bellow Shake, from original works to adapted works. The original
works studied were: Et Exspecto by Sofia Gubaidulina (b. 1931) and Impasse by Franck
Angelis (b. 1962) and the adapted ones were: Winter, Allegro non molto op. 8 RV 297 by
António Vivaldi (1678-1741), Four pieces from renaissance transcribed by Viatcheslav
Semionov (b. 1946). The methodology used was based on action research through the
performance work carried out by the author and interviews/surveys carried out with several
musicians and instrument teachers linked to the Accordion performance and teaching. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37775 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|