Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37775

Title: A técnica do Bellow Shake na escrita para acordeão Do original à adaptção
Authors: Feijão, Joana Isabel Monteiro
Advisors: Pescada, Gonçalo André Dias
Keywords: Acordeão
Técnica
Bellow Shake
Intérprete
Interpretação
Accordion
Technique
Bellow Shake
Interpreter
Interpretation
Issue Date: 11-Dec-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A investigação levada a cabo nesta tese de mestrado em música - ramo de interpretação incide sobre a técnica específica de Bellow Shake, nas suas características, vantagens e limitações, incluindo as diferentes nomenclaturas na escrita original e adaptada para acordeão. Teve como objetivo entender até que ponto a técnica seria ou não uma mais valia para a performance no acordeão. Para conseguir proceder ao levantamento de hipóteses e responder à problemática em questão, foi efetuada uma recolha de dados sobre o instrumento, sobre a técnica, sobre as partituras e sobre as características psico-motoras necessárias para a sua execução. A parte central deste estudo consiste na análise de várias obras que utilizam o Bellow Shake, desde obras originais a obras adaptadas. As obras originais estudadas foram: Et Exspecto de Sofia Gubaidulina (n. 1931) e Impasse de Franck Angelis (n. 1962) e as adaptadas foram: L’ Inverno, Allegro non molto, op. 8 RV 297 de António Vivaldi (1678- 1741), Four pieces from renaissance transcrito por Viatcheslav Semionov (n. 1946). A metodologia utilizada baseou-se na investigação-ação através do trabalho de performance realizado pela autora e de entrevistas / inquéritos realizados a vários músicos e professores de instrumento ligados à performance e ao ensino do Acordeão; - THE BELLOW SHAKE TECHNIQUE IN WRITING FOR ACCORDION From Original to Adaptation Abstract: The research carried out in this master's thesis in music - performance branch focus on the specific Bellow Shake technique, its characteristics, advantages and limitations, including the different nomenclatures in the original writing and adapted for accordion. It aimed to understand to what extent the technique would or would not be an asset for accordion performance. In order to be able to raise hypotheses and respond to the problem in question, data was collected on the instrument, the technique, the scores and the psycho-motor characteristics necessary for its execution. The central part of this study consists of the analysis of several works that use the Bellow Shake, from original works to adapted works. The original works studied were: Et Exspecto by Sofia Gubaidulina (b. 1931) and Impasse by Franck Angelis (b. 1962) and the adapted ones were: Winter, Allegro non molto op. 8 RV 297 by António Vivaldi (1678-1741), Four pieces from renaissance transcribed by Viatcheslav Semionov (b. 1946). The methodology used was based on action research through the performance work carried out by the author and interviews/surveys carried out with several musicians and instrument teachers linked to the Accordion performance and teaching.
URI: http://hdl.handle.net/10174/37775
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Musica_Interpretacao-Joana_Isabel_Monteiro_Feijao.pdf83.82 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois