Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37702
|
Title: | Em defesa de uma Filosofia do Design: diferentes perspectivas sobre Filosofia do Design e possíveis contributos para o ensino superior |
Authors: | Seiça, Pedro Evaristo |
Advisors: | Maldonado, Paulo |
Keywords: | Filosofia do Design Pedagogia do Design Ética Sociologia do Design |
Issue Date: | 13-Dec-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Embora relativamente recente em comparação com outras áreas, o ensino acadêmico
do design já está presente em diversas universidades ao redor do mundo. Esta dissertação
visa, primeiramente, analisar a forma como esse ensino é conduzido, revelando seu caráter
predominantemente técnico. Em seguida, pretende-se explorar as tentativas de teorização da
área, focando em textos e projetos que buscam delinear uma possível filosofia do design. A
análise buscará compreender como uma maior disseminação de perspectivas reflexivas sobre
a prática profissional pode contribuir para a formação de profissionais mais críticos. Por fim,
propõe-se a criação de uma disciplina acadêmica denominada "Filosofia do Design", que
incentive futuros profissionais a refletirem sobre o papel do design na sociedade; - ABSTRACT:
In Defense of a Philosophy of Design: Different Perspectives on Design
Philosophy and Possible Contributions to Higher Education.
Although relatively recent compared to other fields, academic design education is
already present in various universities around the world. This dissertation aims, first, to
analyze how this education is conducted, revealing its predominantly technical nature. Next, it
seeks to explore the attempts to theorize the field, focusing on texts and projects that aim
to outline a possible philosophy of design. The analysis will aim to understand how a
greater dissemination of reflective perspectives on professional practice can contribute
to the formation of more critical professionals. Finally, it proposes the creation of an
academic course entitled "Philosophy of Design," which would encourage future
professionals to reflect on the role of design in society. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37702 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|