Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37663
|
Title: | Relatório de Prática de Ensino Supervisionada realizada na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional. A influência da estrutura familiar no desenvolvimento do aluno saxofonista: metodologia de estudo adaptada às várias realidades familiares |
Authors: | Ruivo, Daniela Alexandra de Matos |
Advisors: | Marques, Mário Dinis |
Keywords: | Relatório de estágio Ensino Saxofone Aluno Estrutura familiar Internship report Teaching Saxophone Student Family structure |
Issue Date: | 19-Nov-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório surge da disciplina de Prática de Ensino Supervisionada e está dividido em duas secções.
A primeira secção é referente ao Relatório de Estágio de Prática de Ensino Supervisionada no Ensino Vocacional de Música, realizado no ano letivo 2017/2018 na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional, na classe de saxofone da professora Rita Nunes. Inicia-se com uma descrição da história da Escola Artística de Música do Conservatório Nacional, da sua orgânica, oferta educativa e da classe de saxofone em questão. Segue-se de uma exposição dos fatores mais relevantes a nível pessoal e musical dos alunos, terminando com o relato das aulas assistidas e lecionadas.
A segunda secção corresponde à fase da investigação respeitante à influência da estrutura familiar no desenvolvimento do aluno saxofonista. O ponto de partida para esta temática foi a análise da relação entre aluno e o seu contexto familiar, analisando a ligação entre educandos e encarregados de educação, conseguindo verificar as diferentes estruturas familiares que possam existir e a gestão de tempo entre estes. Para além da sustentação em literatura adequada, foram também realizados questionários a vários alunos saxofonistas e respetivos encarregados de educação, cujo objetivo é apurar a constituição do seu seio familiar e compreender qual a visão dos encarregados de educação relativamente ao papel da família no desenvolvimento da aprendizagem/estudo do saxofone; - Supervised Teaching Practice Report held at the National Conservatory's Artistic Music School. The influence of family structure on the development of the saxophonist student: study methodology adapted to the various family realities.
Abstract:
This report arises from the discipline of Supervised Teaching Practice and is divided into two sections.
The first section refers to the Internship Report of Supervised Teaching Practice in Vocational Music Education, held in the 2017/2018 school year at the National Conservatory's Artistic Music School, in the saxophone class of professor Rita Nunes. It begins with a description of the history of the National Conservatory's Artistic Music School, its organic, educational offer and the saxophone class in question. This is followed by an explanation of the most relevant factors at the personal and musical level of the students chosen to be part of this report, ending with a report of the classes attended and taught.
The second section corresponds to the phase of the investigation regarding the influence of the family structure on the development of the saxophonist student. The starting point for this theme was the analyze the relationship between the student and his family context, analyzing the connection between students and guardians, being able to verify the different family structures that can exist and time management between these. In addition to the support in adequate literature, questionnaires were also carried out to various saxophonist students and their respective parents, whose objective is to ascertain the constitution of their family and understand the vision of the parents regarding the role of the family in the development of saxophone learning/study. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37663 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|