Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/37191
|
Title: | Obtenção de perfis de condução através de dados provenientes da rede CAN do veículo |
Authors: | Gonçalves, João Pedro Santos |
Advisors: | Garção, José Eugénio Semedo |
Keywords: | ECU CAN OBD2 Perfis de condução Desgaste ECU CAN OBD2 Driving profiles Wear |
Issue Date: | 31-May-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A energia utilizada num percurso, o desgaste dos componentes de um veículo e a segurança dos
ocupantes e utilizadores da estrada são função do perfil de condução adotado pelo respetivo condutor.
Neste trabalho são utilizados os dados disponibilizados pelas unidades eletrónicas de controlo do
veículo, para procurar caracterizar o comportamento de um condutor a nível de consumos e emissões
poluentes, conforto dos passageiros e segurança, e desgaste imposto em componentes mecânicos do
sistema de travagem.
No âmbito deste trabalho implementou-se um sistema de recolha de dados de um veículo utilizando
a porta de diagnóstico, ligada a um telemóvel que os transmite em tempo real para um sistema de
armazenamento de dados remoto. Com base na análise dos dados recolhidos foram propostos
parâmetros e investigada a sua aplicabilidade na caracterização de estilos de condução; ABSTRACT:
OBTAINING VEHICLE DRIVER PROFILES USING THE AVAILABLE CAN NETWORK
The energy used on a journey, the wear and tear on a vehicle's components and the safety of occupants
and road users are a function of the driving profile adopted by the respective driver. In this work, data
made available by the vehicle's electronic control units are used to try to characterize a driver's
behaviour in terms of consumption and pollutant emissions, passenger comfort and safety, and wear
imposed on the vehicle's mechanical components of the braking system.
As part of this work, a vehicle data collection system was implemented using the diagnostic port,
connected to a mobile phone that transmits it in real time to a remote data storage system. Based on
the analysis of the collected, a set of parameters was proposed with the intent of characterizing driving
styles, and their applicability was investigated. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/37191 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|