Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36323
|
Title: | Tornar-se Mãe: narrativa das parturientes em tempo de pandemia |
Authors: | Fona, Maria da Conceicao Carola e |
Advisors: | Sim-Sim, Maria Margarida Santana Fialho |
Keywords: | Parto Trabalho de Parto Narração Pandemias Enfermeiras Obstétricas Parturition Labor Obstetrics Narration Pandemics Nurse Midwives |
Issue Date: | 16-Jan-2024 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Introdução: O exercício em Saúde Materna e Obstétrica requer a aquisição de competências, baseadas em orientações nacionais/internacionais. Tal, radica-se na formação do 2º ciclo, que após fase teórica, coloca o estudante na clínica. Objetivo: Documentar experiências clínicas, ilustrando práticas de cuidado e uso de ferramentas de pesquisa. Metodologia: Descrição das experiências clínicas vividas e exploração da temática dos cuidados à parturiente em período de Pandemia SARS-Cov2. Reflexão sustentada pela vivência/experiência clínica supervisionada, além de estratégias como diários, estudos de caso e revisões temáticas. Resultados: A aquisição de competências foi bem-sucedida, evidenciada por avaliações positivas. O estudo aprofundado ampliou conhecimento sobre as experiências do trabalho de parto em tempos de crise e estratégias adaptativas adotadas. Colheram-se outros benefícios, explorando recursos na descrição e análise da experiência académica. Conclusões: A aquisição de competências é essencial para cuidados de qualidade. O estudo das narrativas destaca a relevância da vivência singular ao tornar-se mãe; - ABSTRACT:
TITLE: Becoming a Mother - Narratives of Parturients in Times of Pandemic
Introduction: Exercise in Maternal and Obstetric Health requires the acquisition of skills based on national/international guidelines. This is rooted in the second-cycle training, which, after a theoretical phase, places the student in the clinical setting. Objective: Documenting clinical experiences, illustrating care practices, and the use of research tools. Methodology: Description of lived clinical experiences and exploration of the theme of care for parturients during the SARS-CoV-2 pandemic. Reflection supported by supervised clinical experience, as well as strategies such as journals, case studies, and thematic reviews. Results: The acquisition of skills was successful, as evidenced by positive evaluations. In-depth study expanded knowledge of the experiences of labor during times of crisis and the adaptive strategies adopted. Other benefits were also gained by exploring resources in the description and analysis of the academic experience. Conclusions: The acquisition of skills is essential for quality care. The study of narratives highlights the significance of the unique experience of becoming a mother. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36323 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|