|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36225
|
Title: | O papel do marketing interno na gestão estratégica de recursos humanos: um estudo de caso de uma unidade hoteleira em STP |
Authors: | Ceita, Ceselina Dalva Teixeira Bandeira de |
Advisors: | Silvério, Marta da Conceição Soares Silva Cruz Silva, Paulo Fernando Lopes Resende da |
Keywords: | Marketing Interno Gestão Estratégica de RH Satisfação intrínseca Satisfação extrínseca Comunicação Interna Internal Marketing Strategic HR Management Intrinsic satisfaction Extrinsic satisfaction Internal Communication |
Issue Date: | 15-Dec-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O Marketing Interno é uma estratégia capaz de criar o diferencial competitivo que as
organizações almejam, ao estabelecer uma boa comunicação interna e motivação, que
consequentemente contribuirá para um melhor desempenho e satisfação dos seus
colaboradores.
Com o presente trabalho pretende-se estudar os efeitos do Marketing interno na
satisfação dos colaboradores dentro da Gestão Estratégica dos Recursos Humanos, baseada
sobretudo no estudo da Comunicação Interna, Formação e Pesquisa de Mercado Interno.
Para melhor compreensão e análise foi feita uma revisão de literatura e posteriormente
aplicação de questionários aos colaboradores da unidade hoteleira em estudo do Grupo
Pestana em São Tomé e Príncipe.
Os dados recolhidos foram tratados com recurso à análise descritiva e à correlação entre
as variáveis em estudo, o que permitiu retirar conclusões sobre a perceção dos respondentes
em relação às práticas de Marketing Interno adotadas pela empresa. Os resultados reforçaram
a relevância do Marketing Interno na promoção de um ambiente de trabalho motivador e no
aumento da satisfação dos colaboradores, por consequência, a produtividade e o
comprometimento com a organização, o que implica melhorias na Satisfação Intrínseca e
Extrínseca dos mesmos; - "The role of Internal Marketing to employee satisfaction: A case study of a
hotel unit in STP"
Abstract:
With globalization and technological advancement, knowledge is generated, processed
and communicated on a large scale, which leads companies to take new stances in the face of
these changes and demands of the highly competitive market in order to remain firm and
achieve success.
Internal Marketing is a strategy capable of creating the competitive advantage that
organizations desire, establishing good internal communication and motivation, which will
consequently contribute to better performance and satisfaction of its employees.
This work aims to study the effects of internal marketing on employee satisfaction within
the Strategic Management of Human Resources, based mainly on the study of Internal
Communication, Training and Internal Market Research.
For better understanding and analysis, a literature review was carried out and
questionnaires were subsequently administered to employees of the hotel unit Pestana Group
under study.
In the analysis chapter, descriptive analysis and correlation between the variables under
study were used, which allowed us to collect valuable data on their perception in relation to
the Internal Marketing practices adopted by the company. The results reinforced the
relevance of Internal Marketing in promoting a motivating work environment and increasing
employee satisfaction, consequently, their productivity and commitment to the organization,
being significant in their Intrinsic and Extrinsic Satisfaction. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36225 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|