|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36162
|
Title: | A diferenciação pedagógica a partir do trabalho por projetos |
Authors: | Almeida, Margarida Martins Pires de |
Advisors: | Marques, Ana Artur |
Keywords: | Diferenciação pedagógica Trabalho por projetos Interesses Envolvimento Aprendizagens significativas Pedagogical differentiation Work by projects Interests Involvement Meaningful learnings |
Issue Date: | 5-Dec-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de Prática de Ensino Supervisionada, integrado no mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1ºCiclo do Ensino Básico, reporta para uma investigação e intervenção a realizar em ambos os contextos. A investigação a que se remete este projeto, procura compreender de que modo é que a diferenciação pedagógica promovida através do trabalho por projetos potencia nas crianças o gosto pela aprendizagem, assim como, um maior envolvimento nas atividades, permitindo aquisição de aprendizagens significativas.
A modalidade utilizada será a de investigação-ação, tendo como pressuposto a importância deste processo e da sua adaptação ao longo de toda a intervenção, consoante os contextos em que estava integrada. Durante todo o percurso e para a realização das respetivas conclusões do presente estudo, recorri aos seguintes instrumentos de recolha de dados: observação participante, questionários/entrevistas, notas de campo, reflexões semanais, planificações diárias e semanais, registos fotográficos e documentos produzidos pelas crianças.
A utilização de estratégias diferenciadas, com incidência no trabalho por projetos, promoveu o envolvimento por parte das crianças, demonstrando-se resultados positivos nos dois contextos de intervenção; Abstract:
Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education: The pedagogical differentiation from work by projects.
This report of supervised teaching practice, integrated in the master's degree in Preschool Education and Primary Education, reports for an investigation and intervention to be carried out in both contexts. The research to which this project is based, seeks to understand how the pedagogical differentiation promoted through work by projects potentiates in children the taste for learning, as well as a greater involvement in activities allowing, the acquisition of meaningful learnings.
The modality used will be the action-research, assuming the importance of this process and its adaptation throughout the intervention, depending on the contexts in which it was integrated. Throughout the course and to carry out the respective conclusions of the present study, I have resorting to the following data collection instruments: Participant observation, questionnaires/interviews, field notes, weekly reflections, daily and weekly planification’s, photographic records and documents produced by children.
The use of different strategies, focusing on project work, promoted children's involvement, demonstrating positive results in both intervention contexts. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36162 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|