|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/36064
|
Title: | Os estilos de vida ativos na infância e a exploração das potencialidades pedagógicas do espaço exterior |
Authors: | Pinheiro, Ana Cristina Coelho |
Advisors: | Pomar, Clarinda de Jesus Banha |
Keywords: | Rotinas de vida Brincar e ser ativo Atividade física Atividade lúdica Espaço Exterior Life routines Play and be active Physical activity Playful activity Outdoor Space |
Issue Date: | 28-Nov-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório da investigação-ação desenvolvida no âmbito da Unidade
Curricular de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Pré-Escolar, tem como
objetivo geral compreender e explorar formas significativas de promover e desenvolver
estilos de vida ativos na infância, através da valorização do espaço exterior como
espaço educativo.
A fundamentação teórica centra-se na importância dos estilos de vida ativos para
o desenvolvimento integral da criança, assim como da atividade física e da atividade
lúdica, em contacto com o espaço exterior nas rotinas de vida da criança e no papel do
educador na promoção de estilos de vida ativos na infância.
A metodologia de Investigação-ação permitiu dar resposta aos objetivos
definidos, atendendo aos vários instrumentos de recolha de dados: observação
participante, notas de campo, registo audiovisual, planificações, reflexões, questionário
dirigido aos pais e mães das crianças; Escala Movers (Archer & Siraj, 2017).
Os resultados que emergiram desde estudo indicam que foi possível promover estilos
de vida ativos através da valorização do espaço exterior, visto como parte integrante do
projeto educativo, tornando assim estes espaços mais interessantes e desafiantes do
ponto de vista lúdico, de forma a promover o jogo e a aventura e a contribuir para o
desenvolvimento integral das crianças; Supervised Teaching Practice in Pre-School - Active lifestyles in
childhood and the exploration of the pedagogical potential of outer space
Abstract:
This report of the action-research developed within the scope of the Curricular
Unit of Supervised Teaching Practice in Nursery and Pre-School, has as its general
objective to understand and explore significant ways to promote and develop active
lifestyles in childhood, through the valorization of the outdoor space as an educational
space.
The theoretical foundation focuses on the importance of active lifestyles for the
integral development of the child, as well as physical activity and playful activity, in
contact with the outside space in the child's life routines and on the role of the educator
in promoting active lifestyles in childhood.
The Action Research methodology allowed us to respond to the defined
objectives, taking into account the various data collection instruments: participant
observation, field notes, audiovisual recording, planning, reflections, questionnaire
addressed to the children's fathers and mothers; Scale Movers (Archer & Siraj, 2017).
The results that emerged from this study indicate that it was possible to promote active
lifestyles through the valorization of outdoor space, seen as an integral part of the
educational project, thus making these spaces more interesting and challenging from a
playful point of view, in order to promote play and adventure and contribute to the integral
development of children. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36064 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|