Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34869

Title: Intervenção psicomotora numa unidade de psiquiatria da Infância e da adolescência
Authors: Alexandre, Inês Paulo
Advisors: Almeida, Gabriela
Esquina, Maria Rosa Torres
Saragoza, Paula
Keywords: Psicomotricidade
Neurodesenvolvimento
Regulação emocional
Comportamentos desadaptativos
Psychomotricity
Neurodevelopment
Emotional regulation
maladaptive behaviors
Issue Date: 25-Jan-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A intervenção psicomotora no contexto de saúde mental infantojuvenil visa compreender, explorar e resolver os conflitos e angústias internas, permitindo a (re)construção de novos significados para as vivências corporais associadas a esses estados ou conflitos, e assim contribuir para uma relação mais prazerosa entre Eu Corporal e o Eu Psíquico. O presente relatório de estágio corresponde à descrição das atividades desenvolvidas ao longo do estágio curricular do Mestrado em Psicomotricidade da Universidade de Évora, numa Unidade de Pedopsiquiatria da Infância e da Adolescência. Os objetivos centravam-se na contextualização da prática psicomotora numa Unidade de Pedopsiquiatria; investigar e descrever os casos encaminhados para a Psicomotricidade; descrever as atividades efetuadas durante o período de estágio; fazer a análise e a contextualização da intervenção psicomotora, e investigar os resultados obtidos da intervenção psicomotora em dois Estudos de Caso, acompanhados individualmente, fazendo a contextualização da perturbação da personalidade borderline e perturbação do desenvolvimento intelectual. Partindo da fundamentação da intervenção psicomotora, possibilitou a identificação das evoluções positivas, com recurso a diversos instrumentos de avaliação, bem como a observação informal. Assim, foi feita uma reflexão acerca da pertinência da Psicomotricidade, em contexto hospital, nomeadamente em Unidades de Pedopsiquiatria; Abstract: “Psychomotor intervention in a Child and Adolescent Psychiatry Unit” Psychomotor intervention in the context of child and adolescent mental health aims to understand, explore and resolve internal conflicts and anxieties, allowing the (re)construction of new meanings for the bodily experiences associated with these states or conflicts, and thus contributing to a more pleasurable relationship between Body Self and Psychic Self. This internship report corresponds to the description of the activities carried out during the curricular internship of the Master in Psychomotricity at the University of Évora, in a Child and Adolescent Child and Child Psychiatry Unit. The objectives were centered on the contextualization of psychomotor practice in a Child Psychiatry Unit; investigate and describe the cases referred to Psychomotricity; describe the activities carried out during the internship period; carry out the analysis and contextualization of the psychomotor intervention, and investigate the results obtained from the psychomotor intervention in two Case Studies, followed individually, making the contextualization of borderline personality disorder and disturbance of intellectual development. Based on the foundations of the psychomotor intervention, it enabled the identification of positive developments, using various assessment instruments, as well as informal observation. Thus, a reflection was made on the pertinence of Psychomotricity, in a hospital context, namely in Child Psychiatry Units.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34869
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Ines_Paulo_Alexandre.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois