Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34841

Title: Pais sós, filhos sós? Um olhar sociológico sobre as perspetivas de jovens adultos socializados em contextos de monoparentalidade
Authors: Carreira, Vanessa Catarina dos Santos
Advisors: Costa, Rosalina Pisco
Keywords: Monoparentalidade
Famílias
Socialização
Crianças
Perspetivas
Single parenthood
Families
Socialization
Children
Perspectives
Issue Date: 23-Jan-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente dissertação incide sobre as famílias monoparentais, descrevendo e avaliando os trajetos de vida de progenitores sós e dos seus filhos, na perspetiva destes últimos. Baliza também as práticas e representações dos entrevistados e entrevistadas nas esferas familiar, educacional e laboral. O estudo de monoparentalidade tem sido alvo de debate, sendo por vezes muito reducionista e depreciativo. Diferentemente este estudo promove olhar esta configuração familiar de forma distanciada e objetiva. O estudo tem por base uma metodologia qualitativa, assente na recolha de dados através da entrevista semi-estruturada. Este estudo de casos múltiplos reuniu 13 entrevistados socializados em contextos de monoparentalidade. Após a análise dos dados concluiu-se que: o acontecimento de monoparentalidade influencia os trajetos de vida dos(as) entrevistados(as) de diferentes formas, levando à existência de uma vasta diversidade de experiências de monoparentalidade; esta condição estimula sobremaneira a independência das mulheres; os seus filhos crescem precocemente e desejam ser independentes; são trajetos de vida complexos e que oscilam entre a felicidade e a tristeza, especialmente para os progenitores presentes e, esta complexidade é experienciada pelos filhos(as) principalmente durante a etapa da adolescência; Lonely Parents, lonely children? A Sociological Look at the Perspectives of Young Adults Socialized in Contexts of Single Parenthood - Abstract: This dissertation focuses on single-parent families, describing and evaluating the life course of single parents and their children, from the perspective of the last one’s. Also marks out the practices and representations of the interviewees in the family, educational and work spheres (/context). The study of single parenthood has been the subject of debate, sometimes being very reductionistic and derogatory. Differently, the present dissertation promotes a view, over this family configuration, in a distant and objective way. The study is based on a qualitative methodology, on data collected through semi-structured interviews. This study, of multiple cases, gathered 13 interviewees socialized in contexts of single parenthood. After data analysis, it was concluded that: the event of single parenthood influenced the life course of the interviewees, in different ways, leading to a huge diversity of experiences of single parenthood; this condition greatly encourages women's independence; their children will grow up early and they yearn for independence; they are complex life courses that oscillate between happiness and sadness, mainly for the parents who are present. This complexity is experienced by children, especially during youthful.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34841
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Sociologia_Recursos_Humanos-Vanessa_Catarina_dos_Santos_Carreira.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois