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http://hdl.handle.net/10174/34823
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Title: | The Study of Edvard Munch sketches collection in view of it's conservative treatment |
Authors: | Suresh, Madhavan Calapatti |
Advisors: | Barrulas, Pedro Cardoso, Ana Valadas, Sara |
Keywords: | Edvard Munch Salt efflorescences FT-IR-ATR XRD SEM-EDS Agarose gels Polyacrylamide gels Edvard Munch Eflorescência de sais Géis de Agarose Géis de Poliacrilamida |
Issue Date: | 19-Dec-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Edvard Munch (1863–1944), a Norwegian painter, was one of the most renowned
artists of the19th and 20th century. Munch produced great artworks where among
them in the “Scream”, one of the most famous paintings in the world. In 1914 Edvard
Munch was commissioned to decorate the new assembly hall at the University of
Oslo. Munch’s paintings in the University Aula have become a major work within
Norwegian monumental painting. Edvard Munch had used fifteen large canvases as
sketches for the Aula Magna paintings. These canvases were stored by being
exposed to extreme outside environmental conditions and now they present salt
efflorescences on their surface and are in dire need of conservation. Therefore, it is
the main goal of the present thesis to find novel solutions / products in order to
remove and/or stabilize these salts. For this purpose, mock-ups that imitate the
structure and composition of Munch’s sketches were created and artificially aged to
create salts on their surface (mainly calcium and magnesium sulfates). And for the
cleaning solutions / products, agarose and polyacrylamide gels (both plain and
loaded gels with various cleaning solutions) were created. These gels were then
systematically tested on the mock-ups at multiple time steps in order to determine
their efficiency in the removal of salts. FT-IR-ATR, XRD and SEM-EDS were used
to characterize the mock-ups, the salts and the sample mock-ups after various gel
treatments. Laboratory analyses provided new insights into the ‘cleaning’
capabilities of various agarose and polyacrylamide tested gels; RESUMO:
“Estudo da colecção de esboços de Edvard Munch com vista ao seu tratamento
de conservação”
Edvard Munch (1863–1944), pintor Norueguês, foi um dos artistas mais conceituados nos
séculos XIX e XX. Munch produziu grandes obras de arte, entre as quais o “grito”, uma
das pinturas mais famosas do mundo. Em 1914, Edvard Munch foi contratado para decorar
o novo salão de reuniões da Universidade de Oslo. As pinturas de Munch da Aula da
Universidade tornaram-se numa das obras mais importantes da pintura monumental
norueguesa. Edvard Munch utilizou quinze telas de grandes dimensões para o esboço das
pinturas da Aula Magna. Estas telas foram armazenadas sendo expostas a condições
ambientais extremas e agora apresentam eflorescências salinas na sua superfície e precisam
urgentemente de tratamento de conservação. Assim, esta dissertação tem como objetivo
principal encontrar novas soluções/produtos para a remoção e/ou estabilização destes sais.
Para tal, foram criados provetes com estrutura e composição similares aos dos esboços de
Munch e estes foram envelhecidos artificialmente para fazer cristalizar sais na sua
superfície (principalmente sulfatos de cálcio e magnésio). Para as soluções/produtos de
limpeza, foram criados géis de agarose e poliacrilamida (géis simples e carregados com
várias soluções de limpeza). Esses géis foram testados sistematicamente nos provetes
criados para o efeito, com vários tempos de aplicação, para determinar a sua eficiência na
remoção destes sais. FT-IR-ATR, XRD e SEM-EDS foram as técnicas utilizadas para
caracterização dos provetes, dos sais e dos provetes após vários tempos de aplicação dos
géis. As análises laboratoriais permitiram introduzir novos conhecimentos sobre as
capacidades de "limpeza" de vários géis testados de agarose e poliacrilamida e respetivas
formulções. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34823 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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