Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34065

Title: Os jogos tradicionais e a valorização da Interdisciplinaridade
Authors: Candeias, Inês Valente
Advisors: Pomar, Clarinda
Keywords: Educação física
Jogo tradicional
Interdisciplinaridade
Pré-escolar
1º ciclo
Physical Education
Traditional game
Interdisciplinary
Preschool
1st cycle
Issue Date: 7-Dec-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio enquadra-se na unidade curricular de Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do ensino básico, tendo como principal enfoque analisar de que forma é que podemos promover a interdisciplinaridade, explorando as potencialidades dos jogos tradicionais como meio de interligação entre a área da educação física e as outras áreas curriculares. Neste âmbito, estruturei e planifiquei várias intervenções utilizando diversos jogos tradicionais que fossem significativos para as crianças e relevantes a nível curricular. Estas propostas pedagógicas foram desenvolvidas ao longo da minha prática de ensino supervisionada em dois contextos educacionais distintos: 1º ciclo e pré-escolar. O jogo tem um papel fundamental na vida das crianças e este faz parte do seu desenvolvimento, utilizá-lo como instrumento pedagógico nas áreas curriculares potência as aprendizagens das crianças. A relação entre a educação física e as restantes áreas do saber pode ser explorada através de diversas atividades, nomeadamente de jogos tradicionais, beneficiando as aprendizagens das crianças de forma lúdica; Supervised Teaching Practice in Pre-school Education and Primary School Teaching - Traditional games and the valorization of interdisciplinarity - Abstract: This internship report is part of the curricular unit of Supervised Teaching Practice in Preschool Education and Teaching in the 1st Cycle of Basic Education, with the main focus of analyzing how we can promote interdisciplinarity, exploring the potential of traditional games as a means of interconnection between the area of physical education and other curricular areas. In this context, I structured and planned several interventions using several traditional games that were meaningful to the children and relevant to the curriculum. These pedagogical proposals were developed throughout my supervised teaching practice in two different educational contexts: primary and pre-school. Play has a fundamental role in children's lives and is part of their development; using it as a pedagogical tool in the curricular areas enhances children's learning. The relationship between physical education and other areas of knowledge can be explored through various activities, including traditional games, benefiting the learning of children in a playful way.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34065
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar_e_Ensino_do_1_Ciclo_do_Ensino_Basico-Ines_Valente_Candeias.pdf28.41 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois