Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34065
|
Title: | Os jogos tradicionais e a valorização da Interdisciplinaridade |
Authors: | Candeias, Inês Valente |
Advisors: | Pomar, Clarinda |
Keywords: | Educação física Jogo tradicional Interdisciplinaridade Pré-escolar 1º ciclo Physical Education Traditional game Interdisciplinary Preschool 1st cycle |
Issue Date: | 7-Dec-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de estágio enquadra-se na unidade curricular de Prática de Ensino
Supervisionada em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do ensino básico, tendo
como principal enfoque analisar de que forma é que podemos promover a
interdisciplinaridade, explorando as potencialidades dos jogos tradicionais como meio de
interligação entre a área da educação física e as outras áreas curriculares. Neste âmbito,
estruturei e planifiquei várias intervenções utilizando diversos jogos tradicionais que
fossem significativos para as crianças e relevantes a nível curricular. Estas propostas
pedagógicas foram desenvolvidas ao longo da minha prática de ensino supervisionada em
dois contextos educacionais distintos: 1º ciclo e pré-escolar.
O jogo tem um papel fundamental na vida das crianças e este faz parte do seu
desenvolvimento, utilizá-lo como instrumento pedagógico nas áreas curriculares potência
as aprendizagens das crianças. A relação entre a educação física e as restantes áreas do
saber pode ser explorada através de diversas atividades, nomeadamente de jogos
tradicionais, beneficiando as aprendizagens das crianças de forma lúdica; Supervised Teaching Practice in Pre-school Education and Primary School Teaching -
Traditional games and the valorization of interdisciplinarity - Abstract:
This internship report is part of the curricular unit of Supervised Teaching Practice in Preschool
Education and Teaching in the 1st Cycle of Basic Education, with the main focus
of analyzing how we can promote interdisciplinarity, exploring the potential of traditional
games as a means of interconnection between the area of physical education and other
curricular areas. In this context, I structured and planned several interventions using
several traditional games that were meaningful to the children and relevant to the
curriculum. These pedagogical proposals were developed throughout my supervised
teaching practice in two different educational contexts: primary and pre-school.
Play has a fundamental role in children's lives and is part of their development; using it
as a pedagogical tool in the curricular areas enhances children's learning. The relationship
between physical education and other areas of knowledge can be explored through
various activities, including traditional games, benefiting the learning of children in a
playful way. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34065 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|