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http://hdl.handle.net/10174/33667
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Title: | Da minha janela, só vejo incêndio: a intervenção artística urbana como espaço de (re)significação |
Authors: | Doria, Iuri Spada Kruschewsky |
Advisors: | Bezelga, Isabel Machado, Renato |
Keywords: | Intervenção Selarón Performance Cidade Urbano Intervention Selarón Performance City Urban |
Issue Date: | 29-Nov-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório analisa e discute o processo de criação do espetáculo/performance Da minha
janela, só vejo incêndio, no âmbito do mestrado em teatro, na Universidade de Évora. Partindo
do conceito de intervenção urbana, onde os projetos artísticos são realizados no espaço público,
se relacionam diretamente à vida urbana e apresentam uma experiência artística usualmente
mais acessível, que interage com o espectador dentro do seu espaço cotidiano de deslocamento
na cidade, desenvolvi uma performance sobre a mais famosa obra de Jorge Selarón: a Escadaria
Selarón, na Lapa, região central do Rio de Janeiro, considerada hoje um dos maiores pontos
turísticos da cidade. À luz da brutal morte do artista em sua própria obra de arte, essa reflexão
traz à cena a ressignificação da obra em si, e desta morte, ao mesmo tempo em que discute a
desvalorização deste e de todo artista. O abismo entre a célebre Escadaria e o total menosprezo
sobre seu criador serviu para assinalar outras dualidades disparadoras da construção dessa
performance, como artista e obra, vida e morte, público e privado, entre outras; From my window, all I see is a fire: artistic urban intervention as
a space of (re)signification
Abstract:
This report analyzes and discusses the creation process of the spectacle/performance titled From
my window, all I see is a fire, in the scope of the master’s degree in theater, for the University
of Évora. Stemming from the concept of urban intervention, where artistic projects are made in
the public space, directly relating to urban life and presenting a usually more accessible artistic
experience, that interacts with the spectator in their day to day displacement in the city, I have
developed a performance about the most famous work by Jorge Selarón: Selarón’s Staircase,
in Lapa, the downtown area of Rio de Janeiro, considered today one of the biggest tourist points
in town. In light of the artist’s own brutal death in his very own work of art, this reflection
brings to center stage the ressignification of the work itself, of this death while simultaneously
arguing about the lack of recognition for this and every artist. An abyss between the celebrated
Staircase and the total disregard for its creator served to highlight other triggering dualities in
the construction of this performance, like artist and work, life and death, public and private, and
many more. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/33667 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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