|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32963
|
Title: | Literacia em Saúde Mental – empoderar o adolescente que manifesta comportamentos de risco |
Authors: | Rodrigues, Joana Isabel Pires |
Advisors: | Marques, Maria de Fátima |
Keywords: | Literacia Saúde Mental Adolescentes Comportamento de Risco Enfermagem Literacy Mental Health Adolescent Risk Taking Nursing |
Issue Date: | 4-Nov-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A adolescência é um período de grande vulnerabilidade, é uma fase de passagem,
da infância para a idade adulta. É um período marcado por diversas mudanças físicas e
psicológicas, o que pode favorecer o desencadeamento de transtornos psiquiátricos.
Muitos comportamentos de risco à saúde, como consumo de substâncias
psicoativas, começam na adolescência, tendo efeitos nefastos sobre o bem-estar mental e
físico do adolescente.
Com este projecto, pretendeu-se aumentar o nível de literacia em saúde mental do
adolescente com consumo de substâncias psicoativas, permitindo assim a redução do
risco de desenvolvimento de alterações de saúde mental e promoção de hábitos de vida
saudáveis.
Para tal, foram realizadas intervenções individualizadas de cariz psicoeducativo e
psicoterapêutico, através da implementação do processo de avaliação diagnóstica.
A avaliação será feita através de indicadores de resultados no processo individual
de cuidados e utilização de escalas com vista a obter ganhos em saúde mental dos
adolescentes; Mental Health Literacy - empowering adolescents who manifest risky behaviors -
Abstract:
Adolescence is a period of great vulnerability, it is a transition phase, from
childhood to adulthood. It is a period marked by several physical and psychological
changes, which can favor the triggering of psychiatric disorders.
Many health risk behaviors, such as consumption of psychoactive substances,
begin in adolescence, having harmful effects on the adolescent's mental and physical
well-being.
With this project, the aim was to increase the level of mental health literacy of
adolescents with psychoactive substance consumption, thus reducing the risk of
developing mental health changes and promoting healthy lifestyle habits.
To this end, individualized interventions of a psychoeducational and
psychotherapeutic nature were carried out, through the implementation of the diagnostic
evaluation process.
The evaluation will be done through indicators of results in the individual process
of care and use of scales in order to obtain gains in the mental health of adolescents. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32963 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|