Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32591

Title: Comunicação não-verbal em contexto de aula individual de violino
Other Titles: Nonverbal communication in the context of individual violin lessons
Authors: Ramos, Francisco Parente
Mira, António Ricardo
Editors: Chaib, Fernando
Keywords: Comunicação não-verbal
Linguagem corporal
Educação musical
Ensino de música
Ensino de violino
Nonverbal communication
Body language
Music education
Music teaching
Violin teaching
Issue Date: 14-Sep-2022
Publisher: Per Musi
Citation: Ramos, F. P., & Mira, A. R. (2022, September 14). Comunicação não-verbal em contexto de aula individual de violino. Per Musi, 1-21. e224220. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2022.39628
Abstract: Este artigo resultou de uma investigação naturalista, quali-quanti, sendo um estudo de caso, vertente multi-casos. Como objetivo, identificou-se a importância de determinada comunicação não-verbal em aula individual de violino. A investigação foi realizada a partir da análise de bibliografia especializada, de ficha de observação direta da ação de um professor de violino, de bloco de notas e de entrevista semiestruturada realizada àquele. Os resultados foram triangulados e analisados, concluindo-se que determinada comunicação não-verbal, se usada conscientemente, dá ao professor a possibilidade de transmitir a sua mensagem de forma mais clara e competente, obtendo o reconhecimento pedagógico-didático por parte dos alunos, tornando o ambiente de sala de aula propício a um ensino/aprendizagem mais eficaz. This article resulted from a naturalistic investigation, quali-quanti, being a case study, in its multi-case aspect. As an objective, the importance of certain nonverbal communication in violin lessons was identified. The investigation was carried out from the analysis of specialized bibliography, a form of direct observation of the action of a violin teacher, a notebook, and a semi-structured interview he was submitted to. The results were triangulated and analyzed, concluding that certain nonverbal communication, if used consciously, gives the teacher the possibility of transmitting his message in a clear and more competent way, obtaining pedagogical-didactic recognition from students. Thus, the classroom environment is more suitable and conducive to a more effective teaching/learning process.
URI: http://hdl.handle.net/10174/32591
ISSN: 2317-6377
Type: article
Appears in Collections:PED - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Artigo FPRamos & ARMira Comunicação não-verbal em contexto de aula individual de violino Per Musi.pdf509.24 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois