|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32591
|
Title: | Comunicação não-verbal em contexto de aula individual de violino |
Other Titles: | Nonverbal communication in the context of individual violin lessons |
Authors: | Ramos, Francisco Parente Mira, António Ricardo |
Editors: | Chaib, Fernando |
Keywords: | Comunicação não-verbal Linguagem corporal Educação musical Ensino de música Ensino de violino Nonverbal communication Body language Music education Music teaching Violin teaching |
Issue Date: | 14-Sep-2022 |
Publisher: | Per Musi |
Citation: | Ramos, F. P., & Mira, A. R. (2022, September 14). Comunicação não-verbal em contexto de aula individual de violino. Per Musi, 1-21. e224220. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2022.39628 |
Abstract: | Este artigo resultou de uma investigação naturalista, quali-quanti, sendo um estudo de caso, vertente multi-casos. Como objetivo, identificou-se a importância de determinada comunicação não-verbal em aula individual de violino. A investigação foi realizada a partir da análise de bibliografia especializada, de ficha de observação direta da ação de um professor de violino, de bloco de notas e de entrevista semiestruturada realizada àquele. Os resultados foram triangulados e analisados, concluindo-se que determinada comunicação não-verbal, se usada conscientemente, dá ao professor a possibilidade de transmitir a sua mensagem de forma mais clara e competente, obtendo o reconhecimento pedagógico-didático por parte dos alunos, tornando o ambiente de sala de aula propício a um ensino/aprendizagem mais eficaz.
This article resulted from a naturalistic investigation, quali-quanti, being a case study, in its multi-case aspect. As an objective, the importance of certain nonverbal communication in violin lessons was identified. The investigation was carried out from the analysis of specialized bibliography, a form of direct observation of the action of a violin teacher, a notebook, and a semi-structured interview he was submitted to. The results were triangulated and analyzed, concluding that certain nonverbal communication, if used consciously, gives the teacher the possibility of transmitting his message in a clear and more competent way, obtaining pedagogical-didactic recognition from students. Thus, the classroom environment is more suitable and conducive to a more effective teaching/learning process. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32591 |
ISSN: | 2317-6377 |
Type: | article |
Appears in Collections: | PED - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|