Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32244

Title: Obras para tecla de João José Baldi: estudo analítico sobre os elementos didáticos
Other Titles: Keyboard Works by João José Baldi: Analytical Study on the Didactic Elements
Authors: Nejmeddine, Mafalda
Editors: Guerra, Anselmo
Keywords: Análise
Didática
João José Baldi
Música de tecla
Música portuguesa
Analysis
Didactic
Keyboard music
Portuguese music
Issue Date: 13-Nov-2020
Publisher: Universidade Federal de Goiás / Música Hodie
Citation: Nejmeddine, M. (2020). Obras para tecla de João José Baldi: estudo analítico sobre os elementos didáticos. Revista Música Hodie, 20. https://doi.org/10.5216/mh.v20.63782
Abstract: No ano em que se assinalam 250 anos do nascimento de João José Baldi, o presente estudo revela a vertente pedagógica deste com- positor português. Com o objetivo de identificar a presença de elemen- tos didáticos nas suas obras para instrumentos de tecla, foi realizada uma pesquisa biográfica, um levantamento das respetivas obras e um estudo e comparação das fontes, bem como uma análise musical com base numa grelha elaborada a partir da Teoria da Sonata de Hepokoski & Darcy. O estudo permitiu descobrir informações biográficas inéditas e identificar a presença de elementos didáticos e de elementos musicais e extramusicais que indiciam um propósito pedagógico na composição destas obras. / In the year that marks 250 years since the birth of João José Baldi, the present study reveals the pedagogical strand of this Portuguese composer. In order to identify the presence of didactic elements in his works for keyboard instruments, a biographical research, a survey of the respective works and a study and comparison of the sources were per- formed, as well as a musical analysis based on a grid elaborated from the Sonata Theory of Hepokoski & Darcy. The study allowed to discover new biographical information and to identify the presence of didactic elements and of musical and extramusical elements that indicate a pe- dagogical purpose in the composition of these works.
URI: https://www.revistas.ufg.br/musica/article/view/63782
http://hdl.handle.net/10174/32244
ISSN: 2317-6776
Type: article
Appears in Collections:CESEM - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Artigo_HODIE_2020.pdf2.65 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois