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http://hdl.handle.net/10174/32176
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Title: | Marketing territorial como instrumento para o desenvolvimento sustentável do turismo em São Tomé |
Authors: | Mota, Neusa Quaresma da Costa Dias da |
Advisors: | Lucas, Maria Raquel |
Keywords: | Marketing Territorial Desenvolvimento Sustentável Turismo São Tomé Territorial Marketing Sustainable Development Tourism São Tomé |
Issue Date: | 14-Dec-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Face à crescente concorrência entre os países pela captação de recursos que incentivem
o desenvolvimento do turismo, o marketing territorial é um instrumento fundamental a
considerar, com o objectivo de potenciar o desenvolvimento sustentável do território,
mobilizando recursos, tirando partido das vantagens comparativas existentes e
melhorando a qualidade de vida dos residentes. Neste contexto, o marketing territorial
pode ser um instrumento para o desenvolvimento sustentável de São Tomé, na tentativa
de reforçar e promover as potencialidades do país, transmitindo uma imagem aliciante e
inovadora e atrair recursos. O presente trabalho procurou avaliar quais os factores
críticos de sucesso na promoção territorial de São Tomé, e verificar se existem condições
para que este território se afirme como competitivo, no contexto dos destinos turísticos
sustentáveis. Para a sua concretização foi necessário fazer uma análise diagnóstica do
território, identificando os pontos fortes, as oportunidades e as competências para o
turismo sustentável, tendo em conta a insularidade e as suas características geográficas,
socioculturais e socioeconómicas. Em termos metodológicos, foram realizadas
entrevistas a órgãos de gestão e agentes económicos do território. Os resultados
permitem retirar conclusões sobre os factores críticos de sucesso para a promoção
territorial de São Tomé e as prioridades para afirmar o território como competitivo, no
contexto dos destinos turísticos sustentáveis, melhorando a qualidade de vida das
comunidades envolventes; TERRITORIAL MARKETING AS A TOOL FOR THE SUSTAINABLE TOURISM IN SÃO TOMÉ - Abstract:
In view of the growing competition between countries for the capture of resources that
encourage the development of tourism, territorial marketing is a fundamental instrument
to be considered, with the objective of enhancing the sustainable development of the
territory, mobilizing resources, taking advantage of existing comparative advantages and
improving the quality of life of residents. In this context, territorial marketing can be an
instrument for the sustainable development of São Tomé, in an attempt to reinforce and
promote the country's potential, transmitting an attractive and innovative image and
attracting resources. This studys ought to assess the critical success factors in the
territorial promotion of São Tomé, and to verify if there are conditions for this territory to
assert itself as competitive, To achieve it, it was necessary to carry out a diagnostic
analysis of the territory, identifying the strengths, opportunities and skills for sustainable
tourism, taking into account its insularity and its geographic, socio-cultural and
socioeconomic characteristics. In methodological terms, interviews were conducted with
management bodies and economic agents in the territory. In methodological terms,
interviews were conducted with management bodies and economic agents in the territory.
The results allow us to draw conclusions about the critical success factors for the territorial
promotion of São Tomé and the priorities to affirm the territory as competitive, in the
context of sustainable tourist destinations, improving the quality of life of the surrounding
communities |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32176 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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