Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31783

Title: Práticas e políticas da gestão de recursos humanos nas instituições de ensino superior em Portugal
Authors: Rabelo, Jaqueline Cavalcanti dos Santos
Advisors: Silva, Paulo Fernando Lopes Resende da
Keywords: Instituto de Educação do Ensino Superior
Gestão de Recursos Humanos
Políticas e Práticas
Institute of Higher Education Education
Human Resource Management
Policies and Practices
Issue Date: 16-Mar-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho visa identificar as políticas e práticas de Gestão de Recursos Humanos nas Instituições de Ensino Superior portuguesas. A pertinência do tema advém do papel estruturante das instituições para o seu desenvolvimento, implicando a necessidade de políticas adequadas e de práticas ajustadas às orientações estratégicas e às suas necessidades. Procura-se assim fazer uma caracterização das políticas e práticas, visando analisar como as mesmas são aplicadas/utilizadas pelas Instituições de Ensino Superior portuguesas, para compreender todo o processo interno as suas dimensões. Para o efeito, usa-se uma ferramenta de recolha de dados orientadas para as políticas e práticas aplicadas ao universo da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior. Conclui-se que, o estudo está a favor da posição defendida pelo autor consultado na revisão bibliográfica, que Neves (2000), apresenta. “As 5 principais dimensões da Gestão de Recursos Humanos”; Abstract Human Resource Management Practices and Policies in Higher Education Institutions. This work aims to identify Human Resource Management policies and practices in Portuguese Higher Education Institutions. Their relevance of the theme comes from the structuring role of institutions for its development, implying the need for adequate policies and practices adjusted to strategic guidelines and their needs. The aim is thus to make a characterization of policies and practices, aiming to analyze how they are applied/used by Portuguese Higher Education Institutions, in order to understand the entire internal process and its dimensions. For this purpose, a data collection tool oriented towards the policies and practices applied to the universe of the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education is used. The conclusion of the study is that it is in favor of the position defended by the author consulted in the bibliographical review, which Neves (2000) presents. “The 5 main dimensions of Human Resource Management”.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31783
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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