Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31081

Title: Inteligência emocional: estudo das diferenças individuais em função do género e idade em crianças e jovens portugueses
Authors: Pereira, Marisa Daniela Gonçalves
Advisors: Candeias, Adelinda Maria
Keywords: Inteligência Emocional
EQ-i:YV
Crianças
Adolescentes
Sexo
Idade
Emotional Intelligence
EQ-i:YV
Children
Adolescents
Sex
Age
Issue Date: 27-Jan-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente investigação tem como propósito o estudo das diferenças na Inteligência Emocional em função da idade e do sexo. Para este efeito, desenvolvemos um estudo de natureza correlacional com uma amostra de 944 alunos de escolas do ensino básico português, com idades entre os 7 e os 18 anos, aos quais foi aplicado o Questionário de Inteligência Emocional: Versão para Jovens (EQ-i:YV; Bar-On e Parker, 2000) traduzido e adaptado para a língua portuguesa. Os resultados sugerem que a Inteligência Emocional tende a diminuir com a idade, exceto na subescala Gestão de Stress. No estudo das diferenças em função do sexo, as raparigas apresentaram pontuações mais altas na subescala Interpessoal na faixa etária dos 11-12 anos, enquanto os rapazes pontuaram mais alto na subescala Adaptabilidade na faixa etária dos 15-18 anos. Não foram encontradas diferenças significativas em função do sexo nas pontuações globais de Inteligência Emocional;Emotional Intelligence: Study of individual differences according to gender and age in Portuguese children and adolescents Abstract: This research aims to study the differences in Emotional Intelligence according to age and sex. For this purpose, a correlational study was designed with a sample of 944 students from Portuguese schools, aged between 7 and 18 years, to whom the Emotional Intelligence Questionnaire: Version for Young People (EQi: yv; Bar-On & Parker, 2000) translated and adapted to Portuguese, was applied. The results suggest that Emotional Intelligence tends to decrease with age, except in the Stress Management subscale. In the study of sex differences, girls scored higher on the Interpersonal subscale in the 11-12 age group, while boys scored higher on the Adaptability subscale in the 15-18 age group. No significant sex differences were found in the global Emotional Intelligence scores.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31081
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educacao-Marisa_Daniela_Goncalves_Pereira.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois