|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/31077
|
Title: | Comportamento do consumidor de São Tomé e Príncipe na compra e consumo de alimentos durante a pandemia por COVID-19 |
Authors: | Pequeno, Irina Seneide Carvalho |
Advisors: | Lucas, Maria Raquel Henriques, Pedro Damião |
Keywords: | Comportamento Consumidor COVID-19 Pandemia Consumo Alimentar Alterações São Tomé e Príncipe Consumer Behavior COVID-19 Pandemic Food Consumption Changes Sao Tome and Principe |
Issue Date: | 29-Nov-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | No início de 2020, a crise global que assolou o mundo na forma da pandemia COVID-19
trouxe consequências a nível global em todos os sectores de atividade, e alterações no
comportamento dos consumidores, nomeadamente, no consumo de alimentos.
Investigações prévias evidenciam vários motivos para o consumo alimentar e distintos
fatores influentes no processo de decisão do consumidor na escolha de alimentos,
sendo a sensibilidade ao preço e a qualidade percebida dos produtos alimentares
algumas das preocupações identificadas em situações de crise. O objetivo deste estudo
foi o de conhecer o comportamento dos consumidores Santomenses na compra e
consumo de produtos alimentares durante a pandemia por COVID-19. O estudo faz
parte de uma investigação transnacional em distintos países. Para tal foi desenhada
uma investigação exploratória de natureza quantitativa, tendo os consumidores de São
Tomé e Príncipe sido entrevistados através de um questionário online. Após análise e
tratamento estatístico dos 74 questionários obtidos, os resultados sugerem, por um
lado, alterações no comportamento de compra e consumo e, por outro, fornecem uma
base de trabalho muito importante e única numa situação de crise singular, nunca
antes estudada. Apesar das limitações do estudo e do facto de ser exploratório,
fornece pistas interessantes para pesquisas futuras; Consumer Behavior of São Tomé and Príncipe in food Purchase and Consumption during the Pandemic by COVID - ABSTRACT: At the beginning of 2020, the global crisis that hit the world in the form of the COVID-
19 pandemic brought consequences at a global level in all sectors of activity, and
changes in consumer behavior, namely in food consumption. Previous investigations
show several reasons for food consumption and different influencing factors in the
consumer's decision-making process in choosing foods, with price sensitivity and
perceived quality of food products being some of the concerns identified in crisis
situations. The objective of this study was to learn about the behavior of Santomean
consumers in the purchase and consumption of food products during the COVID-19
pandemic. The study is part of a transnational investigation in different countries. To
this end, an exploratory investigation of a quantitative nature was designed, with
consumers in São Tomé and Príncipe being interviewed through an online
questionnaire. After analysis and statistical treatment of the 74 questionnaires
obtained, the results suggest, on the one hand, changes in purchasing and
consumption behavior and, on the other hand, provide a very important and unique
work base in a unique crisis situation, never studied before. Despite the limitations of
the study and the fact that it is exploratory, it provides interesting clues for future
research |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31077 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|