Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31077

Title: Comportamento do consumidor de São Tomé e Príncipe na compra e consumo de alimentos durante a pandemia por COVID-19
Authors: Pequeno, Irina Seneide Carvalho
Advisors: Lucas, Maria Raquel
Henriques, Pedro Damião
Keywords: Comportamento Consumidor
COVID-19
Pandemia
Consumo Alimentar
Alterações
São Tomé e Príncipe
Consumer Behavior
COVID-19
Pandemic
Food Consumption
Changes
Sao Tome and Principe
Issue Date: 29-Nov-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: No início de 2020, a crise global que assolou o mundo na forma da pandemia COVID-19 trouxe consequências a nível global em todos os sectores de atividade, e alterações no comportamento dos consumidores, nomeadamente, no consumo de alimentos. Investigações prévias evidenciam vários motivos para o consumo alimentar e distintos fatores influentes no processo de decisão do consumidor na escolha de alimentos, sendo a sensibilidade ao preço e a qualidade percebida dos produtos alimentares algumas das preocupações identificadas em situações de crise. O objetivo deste estudo foi o de conhecer o comportamento dos consumidores Santomenses na compra e consumo de produtos alimentares durante a pandemia por COVID-19. O estudo faz parte de uma investigação transnacional em distintos países. Para tal foi desenhada uma investigação exploratória de natureza quantitativa, tendo os consumidores de São Tomé e Príncipe sido entrevistados através de um questionário online. Após análise e tratamento estatístico dos 74 questionários obtidos, os resultados sugerem, por um lado, alterações no comportamento de compra e consumo e, por outro, fornecem uma base de trabalho muito importante e única numa situação de crise singular, nunca antes estudada. Apesar das limitações do estudo e do facto de ser exploratório, fornece pistas interessantes para pesquisas futuras; Consumer Behavior of São Tomé and Príncipe in food Purchase and Consumption during the Pandemic by COVID - ABSTRACT: At the beginning of 2020, the global crisis that hit the world in the form of the COVID- 19 pandemic brought consequences at a global level in all sectors of activity, and changes in consumer behavior, namely in food consumption. Previous investigations show several reasons for food consumption and different influencing factors in the consumer's decision-making process in choosing foods, with price sensitivity and perceived quality of food products being some of the concerns identified in crisis situations. The objective of this study was to learn about the behavior of Santomean consumers in the purchase and consumption of food products during the COVID-19 pandemic. The study is part of a transnational investigation in different countries. To this end, an exploratory investigation of a quantitative nature was designed, with consumers in São Tomé and Príncipe being interviewed through an online questionnaire. After analysis and statistical treatment of the 74 questionnaires obtained, the results suggest, on the one hand, changes in purchasing and consumption behavior and, on the other hand, provide a very important and unique work base in a unique crisis situation, never studied before. Despite the limitations of the study and the fact that it is exploratory, it provides interesting clues for future research
URI: http://hdl.handle.net/10174/31077
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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