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http://hdl.handle.net/10174/31063
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Title: | A linguagem instrumental e a linha vocal: a performance de Lieder de Richard Strauss em trombone tenor |
Authors: | Conde, André Manuel Fialho |
Advisors: | Silva, Vanda de Sá Martins da |
Keywords: | Richard Strauss Lieder Trombone Interpretação Transcrições Richard Strauss Lieder Trombone Interpretation Transcriptions |
Issue Date: | 11-Jan-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente tese de Doutoramento em Música e Musicologia, especialidade Interpretação -
Trombone visa, enquanto instrumentista que somos, experienciar e dar a conhecer as
potencialidades do instrumento em domínios pouco trabalhados entre nós, de molde a ampliar o
repertório trombonístico. Face aos desafios colocados aos executantes nas suas performances,
procurámos a novidade ao propor a exploração pelo trombone de obras inicialmente compostas para
serem cantadas. Dessas composições, os chamados Lieder, que dominaram as realidades alemã e
austríaca do período romântico, elegemos a obra de Richard Strauss, e que nos demonstra ser,
também nos Lieder, um compositor revolucionário. Apostando na dualidade teoria/prática, a tese
apresenta partes distintas, primeiramente de contextualização das obras e seu significado na vida de
Strauss, das particularidades do instrumento e sua aproximação à voz humana, passando à
transcrição de um grupo de Lieder criteriosamente selecionadas, trabalhadas para os Programas dos
Recitais, parte integrante deste Programa de doutoramento; The instrumental language and the vocal line: The Performance of Lieder by Richard Strauss
in Tenor Trombone
ABSTRACT:
This PhD thesis in Music and Musicology, specialization in Interpretation – Trombone aims, from
the point of view of an instrumentalist, to experience and raise awareness of the potential of the
instrument in areas that are seldom explored among us, in order to expand the repertoire for
trombone. Considering the challenges faced by musicians within the scope of their performances,
our search for innovation was aimed at exploring the trombone in works that were initially
composed to be sung. Among these compositions - the so-called Lieder, which dominated the
German and Austrian realities during the Romantic period -, we chose works by Richard Strauss
who proves to be, also in Lieder, a revolutionary composer. Focusing on the theory/practice duality,
our thesis has different sections, initially contextualizing the works and their meaning in the context
of Strauss’ life, the particularities of the instrument and its affinity with human voice, in order to
subsequently transcribe a number of carefully selected Lieder explored within the framework of
Recital Programs, as an integral part of this Doctorate. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31063 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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