Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31040

Title: Conceções e práticas de aprendizagem autorregulada de professores de 1º ciclo do ensino básico
Authors: Ceia, Bruno Filipe Rijo
Advisors: Grácio, Maria Luísa
Keywords: Aprendizagem autorregulada
Professores/as de 1ºciclo do Ensino Básico
Práticas de ensino
Self-Regulated Learning
Primary school teachers of basic education
Teaching practices
Issue Date: 13-Jan-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: É cada vez mais fulcral aprender a aprender, o que implica um papel mais ativo por parte dos/as alunos/as e uma maior autonomia relativamente ao processo de aprendizagem. Tal é promovido através do desenvolvimento e implementação da aprendizagem autorregulada em contextos educacionais configurando-se o papel do/a professor/a fundamental para a sua implementação e desenvolvimento. A aprendizagem das competências autorregulatórias deverá começar durante os primeiros anos de escolaridade cabendo ao professor/a a responsabilidade de criar oportunidades e ambientes de aprendizagem favoráveis a que os alunos/as as desenvolvam. Este estudo pretende conhecer como os/as professores/as do 1ºciclo concebem a autorregulação da aprendizagem dos seus alunos/as e o que fazem para a promover. Foram realizadas 16 entrevistas, objeto de análise qualitativa e quantitativa. Os principais resultados indicam que a maioria dos/as professores/as têm conhecimento, conceções e práticas, ainda que de forma incipiente e pouco sistematizadas, sobre aprendizagem autorregulada; Conceptions and Practices of Self-Regulated Learning by Primary School Teachers Abstract: It is becoming increasingly important to learn how to learn, which implies a more active role for the students and greater autonomy in relation to the learning process. This is promoted through the development and implementation of self-regulated learning in educational settings and the role of the teacher is crucial for its implementation and development. The learning of self-regulatory skills should start during the early years of schooling, and the teacher is responsible for creating opportunities and learning environments that are favourable for students to develop them. This study aims to find out how primary school teachers conceive their students' selfregulated learning and what they do to promote it. Sixteen interviews were conducted, subject to qualitative and quantitative analysis. The main results indicate that most teachers have knowledge, conceptions and practices, although in an incipient and unsystematised way, about self-regulated learning.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31040
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educacao-Bruno_Filipe_Rijo_Ceia.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois