Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29951
|
Title: | Fios de memórias: tecendo poéticas femininas na paisagem e na cerâmica |
Authors: | Rangel, Nara Cristiane de Miranda |
Advisors: | Furtado, Teresa Veiga Almeida, Flavia Leme de |
Keywords: | Cerâmica Paisagem Violência de gênero Memória Artes visuais Ceramics Landscape Gender-based violence Memory Visual arts. |
Issue Date: | 27-May-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório de mestrado registrou um processo artístico híbrido, cujo fio condutor foi guiado pelos conceitos primordiais do feminismo a saber: o patriarcado e a escrita feminina.
O objeto de estudo desta pesquisa é a cerâmica e a paisagem e foi balizado pelas múltiplas questões que regem o feminino na contemporaneidade nomeadamente, o modo subalterno pelo qual as mulheres foram condicionadas em uma cultura patriarcal entrelaçado com as maneiras pelas quais as mulheres podem tecer poeticamente fios que retratam memórias e imortalizam vivências.
Esta pesquisa foi conduzida tanto através da análise de obras de artistas e pesquisadores, como por meio da criação dos meus próprios projetos artísticos. Os suportes escolhidos para dar materialidade a esta proposta foram o barro e a paisagem.
Entre os trabalhos artísticos relacionados com a questão que investiguei, destacam-se as obras de três artistas brasileiras – Celeida Tostes (1929-1995, Brasil) Lorena D’Arc (1964, Brasil) e Rosana Palazyan (1963, Brasil) – que abordam a temática central da minha investigação: o feminino, a cerâmica e as flores; Memories threads: Weaving female poetics in landscape and ceramics.
Abstract:
This master's report recorded a hybrid artistic process, whose main thread was guided by primordial concepts from feminism, namely: patriarchy and female writing. The object of study of this research is the ceramics and the landscape and it was guided by the multiple questions that govern the feminine in contemporary times, the subordinate way in which women are conditioned in a patriarchal society, intertwined with the forms in which women can poetically weave their memories and experiences artistically.
This research was conducted by analyzing works of artists and research as well as through the creation of my own artistic projects. The supports chosen to give materiality to this proposal were clay and flowers.
From the artistic works related to the investigated question, were selected the works of three Brazilian artists - Celeida Tostes (1929-1995, Brazil) Lorena D'Arc (1964, Brazil) and Rosana Palazyan (1963, Brazil) - that address the central theme of my investigation: the feminine, the ceramics and the flowers. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29951 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|