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http://hdl.handle.net/10174/29839
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Title: | Contextos educativos formais: ensino particular cooperativo versus ensino público |
Authors: | Leal, Joana Chaveiro Martinho Pereira |
Advisors: | Pires, Heldemerina Samutelela |
Keywords: | Contextos Educativos Formais Ensino Particular e Cooperativo Fatores de escolha Formal Educational Contexts Private and Cooperative Education Public Education Factors of choice |
Issue Date: | 27-May-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo tem como objetivo conhecer a perceção dos pais/ encarregados/as de educação e professores/as sobre o ensino particular/cooperativo e o ensino público. Participaram neste estudo 20 sujeitos de ambos os sexos, (N=5) pais/ encarregados/as de educação com filhos no 1º ciclo do ensino básico público; (N=5) do particular/cooperativo; (N=5) professores/as do 1º ciclo do ensino básico público e (N=5) do particular/cooperativo. Os dados foram recolhidos através de entrevistas semiestruturadas e analisados com recurso à análise de conteúdo. Os resultados revelaram que existem algumas diferenças entre os dois contextos de ensino, relativas à perceção sobre as infraestruturas e recursos, às práticas pedagógicas e de ensino, à diversidade e homogeneidade de alunos/as e ao número de alunos/as por turma. Contudo, verifica-se concordância na perceção relativamente à qualidade do ensino, das práticas pedagógicas, do pessoal docente e da relação estabelecida entre o/a professor/a, os/as alunos/as e os pais/ encarregados/as de educação; Formal educational contexts: private/ cooperative education versus public education
Abstract:
The purpose of this study is to inquire the known perception of parents, guardian and, also, teachers, on private/ cooperative education and public education. The study was validated by twenty subjects, both male and female, which were: (N=5) parents or guardian of children attending elementary public schools; (N=5) parents or guardian of children attending private/ cooperative elementary schools; (N=5) public elementary school teachers; (N=5) private/ cooperative elementary school teachers. The data was collected using semi-structured interviews and assessed through content analysis. The outcome revealed major differences between the two teaching settings due to different resources and infrastructure perceptions, different educational and teaching practises, the diversity/ uniformity of the school attending children and also the number of students per class. Regardless of this, there is an agreement on the undeniable quality of the teaching methods, the educational practice and the relationship set, between teachers, children, and parents in both. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29839 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
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