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http://hdl.handle.net/10174/29830
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Title: | Patient-centred care (PCC) as idea, process and practice |
Authors: | Karajicic, Slavica |
Advisors: | Mendes, Felismina Rosa Parreira Willner, Sam |
Keywords: | Medical education Patient-centred care Medical students Medical practice Educação médica Cuidados centrados no paciente Estudantes de medicina Prática médica |
Issue Date: | 7-Apr-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | This thesis contributes to the stream of studies that indicate a transformation of the future education of
medical professionals to better address patients’ needs and promote a positive attitude towards patientcentredness
in medical education. The main goal is to identify the characteristics of patient-centred care
(PCC) as ideas, processes, and practices from a medical student’s perspective in Portugal and Sweden.
The comparative study aims to answer where the differences between these two students’ groups stand
within PCC education, patient-centred beliefs, and self-perceived ability to practice PCC and, specifically,
how Portuguese medical students perceive Portuguese PCC practice and potential barriers. Quantitative
(questionnaires) and qualitative data collection (curriculum analysis and interviews) are performed.
Curriculum analysis indicates that learning about the PCC phenomena in both countries is fragmented
across the various courses, considering that in Portugal a significant number (40%) of courses are elective.
While the Portuguese curricula focus on the knowledge, the Swedish encourages skills development.
Medical students show more caring than sharing attitudes in both countries, and female medical students
have a more positive attitude toward PCC. Previous work experience does not affect the attitudes of a
medical student to the PCC; nonetheless, it does affect the self-perception of medical student confidence
in the information and power-sharing segment and dealing with communicative challenges. Portuguese
students consider that the barriers to the implementation of the PCC in Portuguese practice come from
the system, doctor, and patient. The implications of the study findings are discussed concerning both
wider theoretical perspectives and practical solutions for policymakers and doctors on these aspects of
their work. The present study reveals the need for developing an In-Service PCC Guide with all the key
elements and activities that reflect the essence of the PCC concept in practice, and that could help medical
students when they start their daily practical work with patients; RESUMO:
Cuidado centrado no paciente (PCC) como ideia, processo e prática
Esta tese contribui para a corrente de estudos que apontam para uma transformação, no futuro, da
educação dos profissionais médicos para melhor atender às necessidades do paciente e promover uma
atitude positiva em relação à centralização no paciente, da educação médica. O objetivo principal é
identificar as características dos cuidados centrados no paciente (PCC), nomeadamente ideias, processos
e práticas na perspetiva dos estudantes de medicina em Portugal e na Suécia. O estudo comparativo
realizado visa conhecer as diferenças entre esses dois grupos de estudantes relativamente à
educação/formação em PCC, as crenças centradas no paciente e capacidade auto percebida de praticar
o PCC; e ainda, compreender como os estudantes de medicina portugueses percebem a prática
portuguesa do PCC e as potenciais barreiras à mesma. Foram realizadas recolhas de dados quantitativos
(questionários) e qualitativos (análise curricular e entrevistas). A análise curricular indica que a
aprendizagem sobre o fenómeno PCC nos dois países está fragmentada nos vários cursos, sendo que em
Portugal grande parte (40%) ainda integra currículos optativos. Enquanto o currículo de português se
concentra no conhecimento, o sueco incentiva o desenvolvimento de habilidades. Os estudantes de
medicina mostram atitudes mais carinhosas do que compartilhadas em ambos os países, e as estudantes
femininas têm uma atitude mais positiva em relação à PCC. A experiência anterior de trabalho não afeta
as atitudes do estudante de medicina em relação à PCC; no entanto, afeta a autopercepção da confiança
do estudante de medicina no segmento de partilha de informações e poder e de lidar com os desafios
comunicativos. Os estudantes Portugueses consideram que as barreiras à implementação da PCC na
prática portuguesa vêm do sistema, do médico e do paciente. As implicações dos resultados do estudo
são discutidas em relação a perspetivas teóricas mais amplas e soluções práticas para os formuladores de
políticas e para os médicos, sobre esses aspetos de seu trabalho quotidiano. Este estudo revela a
necessidade de desenvolver um “In-Service PCC Guide” com todos os elementos e atividades que
refletem a essência do conceito de PCC na prática e que possam ajudar os estudantes de medicina quando
iniciam o seu trabalho prático quotidiano com os pacientes. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29830 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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