Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29675
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1.º ciclo do ensino básico: intencionalizando caminhos para a inclusão |
Authors: | Maximino, Filipa Isabel Picoto |
Advisors: | Marques, Ana Artur |
Keywords: | Inclusão Diferenciação pedagógica Pré-escolar 1ºCEB Flexibilidade curricular Inclusion Pedagogical differentiation Pre-school 1ºCEB Curricular flexibility |
Issue Date: | 24-Feb-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório reporta um estudo de investigação-ação centrado na Prática de Ensino
Supervisionada em Educação Pré-escolar e no 1º ciclo do Ensino Básico. Teve como
foco a promoção de uma educação inclusiva com os seguintes objetivos: compreender
o papel do/a educador/a de infância e do/a professor/ do 1º Ciclo na promoção de
práticas inclusivas no jardim de infância e no 1º ciclo; utilizar referenciais de qualidade
para a organização de ambientes educativos inclusivos; desenvolver práticas de
diferenciação pedagógica; promover a reflexão sobre o significado de escola inclusiva
na comunidade escolar. Como instrumentos de recolha de dados utilizámos a
observação participante, notas de campo, reflexões escritas e planificações. No jardim
de infância utilizámos o instrumento de auto-reflexão para um ambiente de educação
pré-escolar inclusivo (AENEEI, 2017) e no 1ºCEB, o Index para a Inclusão (Booth &
Ainscow, 2002). Esta investigação permitiu compreender como se podem desenvolver
práticas pedagógicas mais inclusivas e que as mesmas serão melhor concretizadas
utilizando referenciais que orientam a ação nesse sentido; Abstract:
Report of the Supervised Teaching Practice of the Master in Pre-School
Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education: Creating
intentional paths for Inclusion.
This work reports an action-research study centred on Supervised Teaching
Practice in Pre-school Education and the 1st cycle of Basic Education. It’s
focused on promoting inclusive education with the following objectives: to
understand the role of the childhood educator and the teacher of the 1st cycle in
the promotion of inclusive practices in kindergarten and 1st cycle; use quality
references for the organization of inclusive educational environments; develop
pedagogical differentiation practices; promote reflection on the meaning of
inclusive school in the school community. As instruments of data collection, we
used participant observation, field notes, written reflections, and plans. In
kindergarten, we used the self-reflection instrument for an inclusive pre-school
education environment (AENEEI, 2017) and in 1ºCEB, the Index for Inclusion
(Booth & Ainscow, 2002). This investigation allowed us to understand how more
inclusive pedagogical practices can be developed and that they will be better
implemented using references that guide the action in this direction. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29675 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|