Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29673
|
Title: | Metodologias de trabalho de projeto e desenvolvimento de competências colaborativas em alunos de ensino profissional |
Authors: | Viegas, Patrícia Maria Batista |
Advisors: | Ramos, José Luís |
Keywords: | Prática de ensino supervisionada Relatório de estágio pedagógico Tecnologias de informação e comunicação Ensino profissional Metodologias de trabalho projeto Competências colaborativas Criação de páginas web Guided teaching practice Supervised teaching practice Pedagogical training report Communication and information technologies Vocational training Research work methods Cooperative competences Web pages’ creation |
Issue Date: | 18-Feb-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo corresponde ao Relatório da Prática Supervisionada, componente da atividade
letiva e componente investigativa, do Curso de Mestrado em Ensino de Informática da
Universidade de Évora, ano letivo 2018/2019 e tem como objetivo investigar os potenciais
contributos das metodologias de projeto na aquisição e desenvolvimento de competências
colaborativas em alunos do ensino profissional no âmbito de um módulo do Curso A
implementado numa escola secundária.
A metodologia do estudo foi de natureza qualitativa com recurso à observação de aulas, diário
da investigadora, entrevistas individuais e focus-group aos alunos como instrumentos de
recolha de dados. Os dados recolhidos foram analisados através da análise de conteúdo.
Espera-se que este relatório de investigação possa contribuir para o conhecimento das
potencialidades da metodologia de trabalho de projeto no ensino profissional no que diz
respeito à aquisição de competências colaborativas por parte dos alunos; Work project metodologies and development of competences in vocational teaching
students
Abstract:
This study corresponds to the Supervised Practice Report, a teaching activity component and
investigative component, of the Master's Degree in Information Technology (Teaching) at
the University of Évora, school year of 2018/2019 and its goal is to investigate the potential
contributions of the project work methodologies to the acquisition and development of the
vocational school students' collaborative skills, within the scope of a module of the Aircraft
Maintenance Technician Course which was implemented in a secondary school.
The study's methodology was of a qualitative nature using class observation, individual
student interviews and student focus-group as well as the investigator's diary as data
collection instruments. The collected data were analysed through content analysis.
It is expected that this investigation report may contribute to the knowledge of the project
work methodology's potential in vocational teaching, regarding the acquisition of
collaborative skills by the students. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29673 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|