Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29380

Title: Digital Competences: Needs and Training in the Portuguese Museum Sector
Authors: Carvalho, Ana
Matos, Alexandre
Editors: Kameas, Achilles
Polymeropoulou, Panagiota
Keywords: digital competences
museums
museum sector
project Mu.SA
Portuguese museum sector
digital transformation
museum training
museum professionals
competências digitais
museus
museus portugueses
projeto Mu.SA
formação museus
transformação digital
profissionais de museus
museus e transformação digital
Issue Date: 2020
Publisher: Hellenic Open University Press
Citation: Carvalho, Ana, e Alexandre Matos. 2020. "Digital Competences: Needs and Training in the Portuguese Museum Sector." In The Future of Museum Professionals in the Digital Era - The Success Story of Mu.SA, editado por Achilles Kameas e Panagiota Polymeropoulou, 13–19. Athens: Hellenic Open University Press. ISBN: 978-618-84272-9-7. http://www.project-musa.eu/wp-content/uploads/2021/03/Mu.SA-e-book.pdf
Abstract: Neste capítulo (com Alexandre Matos) analisamos o panorama museológico português em termos de necessidades e da oferta formativa quanto às competências digitais, considerando a formação formal proporcionada pelos cursos de mestrado em museologia e a formação não formal dirigida aos profissionais de museus. Em relação aos planos curriculares dos mestrados em museologia, a pesquisa evidencia uma abordagem pouco estruturada às tecnologias, sendo globalmente introduzidas de forma muito pontual e fragmentada (ex. inventário e gestão de colecções). No que concerne à oferta de formação não formal também se identifica um enfoque residual e pouco estruturado quanto às competências digitais e à introdução das tecnologias. Propõe-se um investimento continuado e assertivo no desenvolvimento profissional, com acento nas competências digitais e no desenvolvimento tecnológico que permita, por sua vez, acompanhar as dinâmicas e as expectativas da sociedade contemporânea. In this chapter, Carvalho (with Alexandre Matos, Universidade do Porto) analyses the Portuguese situation in terms of needs and training offer regarding digital competences, focusing on formal training in museology master’s and non-formal training for museum professionals available. The findings suggest that, in relation to museology curricula, there is little evidence of a systematic approach to digital competences, where technology may make a punctual and fragmented appearance according to the themes covered (e.g. inventory and collections management). In what concerns non-formal training, there is also a limited focus on digital competences and technology topics, insofar as it is explored in an unstructured way. It proposes that professional development will need to address new competences related to digital technologies as part of the changing dynamics and expectations of contemporary society.
URI: http://www.project-musa.eu/wp-content/uploads/2021/03/Mu.SA-e-book.pdf
http://hdl.handle.net/10174/29380
ISBN: 978-618-84272-9-7
Type: bookPart
Appears in Collections:CIDEHUS - Publicações - Capítulos de Livros

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mu.SA-e-book_The Future of Museum Professionals in the Digital Era.pdf4.43 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois