Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29275

Title: Work empowerment - A quantitative study of the leadership and psychological empowerment impact in job performance
Authors: Serrenho, Rita Beatriz Pires
Advisors: Silva, Paulo Fernando Lopes Resende da
Basílio, Andreia Teixeira
Santos, Nuno Rebelo dos
Keywords: iderança Empoderadora
Empoderamento Psicológico
Desempenho Profissional
Empowering Leadership
Psychological Empowerment
Job Performance
Issue Date: 29-Jan-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Pretende-se com esta dissertação contribuir para a caracterização da liderança empoderadora e o empoderamento psicológico no contexto profissional português. Tem três objetivos: Verificar se existe associação entre o empoderamento da liderança e o desempenho profissional; se o empoderamento psicológico tem um efeito moderador / mediador nesta relação; qual é a relação entre as dimensões de empoderamento da liderança e as dimensões de empoderamento psicológico. Dois instrumentos foram aplicados a uma amostra de 113 trabalhadores portugueses: o Empowering Leadership Questionaire e o Psychological Empowerment Instrument. Estatística descritiva, regressão linear e análises de correlação de Pearson foram utilizadas para alcançar os objetivos formulados. Os resultados revelaram que, para a amostra, não há evidências de que as dimensões Empowering Leadership estejam associadas positivamente ao desempenho individual. No entanto, os resultados corroboram a associação entre as dimensões Empoderamento Psicológico e Liderança Empoderadora, relação que ainda não tinha sido estudada no contexto profissional português; Abstract: Work Empowerment - A quantitative study of the leadership and psychological empowerment impact in job performance This dissertation intends to contribute to the characterization of empowering leadership and psychological empowerment in the portuguese work context. Its aim is three fold: to verify if there is an association between empowering leadership and professional performance; if the psychological empowerment has a moderating/mediating effect in this relationship; what is the relationship between the empowering leadership dimensions and the psychological empowerment dimensions. Two instruments were applied to a sample of 113 Portuguese workers: the Empowering Leadership Questionaire and the Psychological Empowerment Instrument. Descriptive statistics, linear regression and Pearson correlation analyzes were used to meet the formulated objectives. The results revealed that, for the sample, there is no empirical evidence that the dimensions of Empowering Leadership are positively associated with individual performance. However, the results corroborate the association between the dimensions of Psychological Empowerment and Empowering Leadership, a relationship that had not yet been studied in the Portuguese professional context.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29275
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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