Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29181
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1º ciclo do ensino básico: desenvolver a orientação espacial através das conexões da matemática com a cidade |
Authors: | Lameiro, Ana Filipa Letra |
Advisors: | Canavarro, Ana Paula |
Keywords: | Aprendizagem da Matemática Conexões matemáticas Olhar matemático Orientação espacial Mapas Learning mathematics Mathematical connections Mathematical noticing Spatial orientation Maps |
Issue Date: | 28-Jan-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório traduz a investigação realizada no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, desenvolvida em dois contextos: numa turma de 2.º ano de escolaridade e num grupo de Educação Pré-Escolar. Pretendi promover o desenvolvimento da aprendizagem da Matemática das crianças através da exploração de conexões matemáticas com o património arquitetónico da cidade de Évora, com especial foco na orientação espacial. Esta investigação, associada ao projeto MatÉvora, desenvolveu-se como uma investigação-ação sobre a minha prática. Apesar das limitações impostas pela pandemia, foi possível as crianças desenvolverem o seu olhar matemático, passando a reconhecer a presença da Matemática em seu redor. Relativamente à orientação espacial, adquiriram a capacidade de se orientarem e localizarem num mapa. Para o desenvolvimento das crianças contribuíram as tarefas de percursos, as discussões coletivas e o uso de diversas representações, nomeadamente o Google Maps; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and 1st Cycle of Primary Education: Developing a spatial orientation through the connections of mathematics with the city
Abstract:
This report reflects the research carried out as part of the Supervised Teaching Practice of the Master's Degree in Pre-school Education and Primary School Teaching, developed in two contexts: a 2nd grade class and a Pre-school Education group. I intended to promote the development of children's mathematical learning through the exploration of mathematical connections with the architectural heritage of the city of Évora, with special focus on spatial orientation.
This research, associated with the MatÉvora project, was developed as an action research about my practice. Despite the limitations imposed by the pandemic, it was possible for the children to develop their mathematical outlook, recognizing the presence of mathematics around them. Regarding spatial orientation, they acquired the ability to orient and locate themselves on a map. The path tasks, collective discussions and the use of various representations, including Google Maps, contributed to the children's development. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29181 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|