|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28661
|
Title: | Fractais clássicos - Aplicações à sala de aulas em São Tomé |
Authors: | Fernandes, Nelson Pires dos Santos Neto |
Advisors: | Fernandes, Sara Luísa Dimas Carapau, Fernando Manuel Lucas |
Keywords: | Fractais Fractais Clássicos Sistemas Dinâmicos Ensino da Matemática Fractals Classic Fractals Iterative Systems Mathematics Teaching |
Issue Date: | 23-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A ideia deste trabalho, é o de abordar o estudo dos fractais, evidenciando a sua beleza e
importância matemática. Posteriormente, pretendemos mostrar que os fractais são um
assunto relevante, estruturante e que o seu estudo deveria ser incorporado no ensino
secundário de São Tomé e, nesse sentido, é importante os devidos contactos com as
autoridades educativas do país para a possibilidade de introdução ao destes conceitos
matemáticos nos programas de Matemática de S. Tomé e Príncipe.
Nesta perspectiva, ao longo do trabalho vamos apresentar os conceitos matemáticos
relativos aos fractais, com vista a específicar actividades pedagógicas a decorrer na sala
de aula com o devido apoio do corpo docente, actividades essas a realizar pelos alunos
em grupo ou de forma individual, consolidando assim o tema em estudo, ou seja, os
fractais. O trabalho está organizado em três capítulos, estruturados da seguinte forma:
− No primeiro capítulo, apresentamos uma breve nota histórica, de modo a preparar o
leitor para uma acessível compreensão da geometria fractal e suas propriedades;
− No segundo capítulo, descrevemos, de forma breve, mas rigorosa, alguns dos mais
conhecidos fractais que ao longo de vários anos têm fascinado alunos dos vários
níveis de ensino permitindo, assim, uma melhor compreensão de certos conteúdos
matemáticos;
− No terceiro capítulo, apresentamos algumas sugestões e/ou orientações, no sentido
de proporcionar uma melhor identificação de aspectos essenciais do tema, e ajudar
na seleção e implementação de estratégias que melhor rentabilizam o trabalho
na sala de aula;
− Por fim, no quarto capítulo apresentaremos as conclusões desta dissertação.
De referir que este trabalho tem por base os trabalhos mencionados na bibliografia
[1, 24]; Abstract:
Classic Fractals-Applications to the Classroom in S˜ao Tom´e
The idea of this work is to approach the study of fractals, highlighting their beauty
and mathematical importance. Subsequently, we intend to show that fractals are a
relevant, structuring subject and that their study should be incorporated into secondary
education in S˜ao Tom´e and, in this sense, it is important to have the necessary
contacts with the country’s educational authorities for the possibility of introducing
these concepts mathematicians in the Mathematics programs of S. Tom´e and Pr´ıncipe.
In this perspective, throughout the work we will present the mathematical concepts
related to Fractals, with a view to specific pedagogical activities taking place in the
classroom with the proper support of the teaching staff, activities to be carried out by
students in groups or individually, consolidating thus the subject under study, that is,
fractals. The work is organized in three chapters, structured as follows:
− In the first chapter, we present a brief historical note, in order to prepare the reader
for an accessible understanding of fractal geometry and its properties;
− In the second chapter, we describe, briefly but rigorously, some of the most wellknown
fractals that over the years have fascinated students at various levels of
education, thus allowing a better understanding of certain mathematical content;
− In the third chapter, we present some suggestions and/or guidelines, in order to
provide a better identification of essential aspects of the theme, and to help in
the selection and implementation of strategies that better profit the work in the
classroom;
− Finally, in the fourth chapter we will present the conclusions of this dissertation.
It should be noted that this work is based on the works mentioned in the bibliography
[1, 24]. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28661 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|