|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28615
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1º ciclo do ensino básico: a promoção da educação literária na infância |
Authors: | Encarnação, Inês Ângela Bento |
Advisors: | Balça, Ângela Maria Franco Martins Coelho de Paiva |
Keywords: | Educação Pré-Escolar 1.º Ciclo do Ensino Básico Educação literária Literatura infantil Pre-school education 1st Cycle of Basic Education Literary education Children's literature |
Issue Date: | 26-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório de estágio surge no âmbito da unidade curricular Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar e 1.º Ciclo do Ensino Básico inserida no Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico da Universidade de Évora, tendo por finalidade a obtenção do grau de Mestre nos contextos referidos.
Este estudo procura compreender de que modo os educadores e professores podem promover a educação literária na primeira infância, no contexto de Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico.
A metodologia utilizada no qual foi sustentado este estudo foi a investigação-ação, levando assim à utilização de diversos instrumentos e a um processo de recolha de dados com o intuito de dar resposta à minha questão de investigação (“Como podemos, através da nossa ação, promover a educação literária na sala?”) e atingir os objetivos propostos.
A fundamentação teórica foi elaborada tendo em conta a promoção da educação literária, onde estão detalhadas algumas ideias-chave que suportam este estudo, que sustenta toda a prática pedagógica e toda a investigação-ação.
Os resultados que emergiram deste trabalho demonstram que enquanto educadores e/ou professores é nos possível promover a educação literária com as nossas crianças, sendo uma mais-valia para as mesmas; Report of Supervised Teaching Practice in Pre-school Education and the 1st Cycle of Primary Education: The promotion of Literary Education: A study in early childhood
Abstract:
This research arises from the field experience component (practicum), within the scope of the Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and 1st Cycle of Basic Education course. This comprises part of the Master’s Degree in Pre-school Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education at the University of Évora, with the aim of completing a Master's Degree in the referred context.
This research seeks to investigate and understand, in which ways educators and teachers may promote literary education in early childhood, within the context of Early Childhood Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education.
The methodology used in this study was based on action research, leading to the use of various instruments and a data collection process, with the aim to answer my research question (“How can we, educators and/or teachers, promote literary education in the classroom through our action?”), and while achieving the proposed objectives.
The theoretical framework was developed taking into account the promotion of literary education, detailing some key ideas which support this study, and supports all pedagogical practice and action research.
The results that emerged from this investigation, demonstrate that as educators and/or teachers, it is possible to promote literary education in our children, thus proving to be an asset to them. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28615 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|