Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28562
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: o brincar e as suas possibilidades de exploração das ciências |
Authors: | Carreiro, Jessica da Conceição Feleja |
Advisors: | Fialho, Isabel José |
Keywords: | Brincar Exploração Educação em ciências Aprendizagens significativas Play Exploration Science education Significant learning |
Issue Date: | 10-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A produção do presente relatório insere-se na formação de educadores de infância, no âmbito da unidade curricular Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar. Este constitui um documento representativo da investigação-ação que decorreu em dois contextos distintos da cidade de Évora, nas valências de creche e jardim-de-infância.
A investigação consistiu numa experiência formativa, com uma abordagem descritiva e reflexiva das situações de aprendizagem, que decorreram em torno de diversas possibilidades de exploração das ciências a partir de momentos lúdicos. O ponto de partida foi a seguinte questão: De que forma as situações lúdicas promovem o envolvimento e aprendizagem das crianças na exploração das ciências? Na resposta a esta questão esteve implícita a recolha de um conjunto de dados que partiram da observação e escuta das crianças durante as suas brincadeiras espontâneas e propostas planeadas no âmbito da educação em ciência.
Os resultados da investigação permitiram constatar que as crianças mostram-se mais disponíveis para criar e/ou se envolverem numa situação lúdica quando a vivência da mesma tem algum sentido ou significado para si o que, por sua vez, poderá favorecer a qualidade das explorações e aumentar a probabilidade de ocorrer aprendizagem das ciências. O papel do educador no planeamento e, enquanto mediador/a de interações e vivências das crianças, é fundamental para criar um ambiente rico em explorações e aprendizagens significativas; Supervised Teaching Practice in Preschool Education: The act of playing and its possibilities of exploring the sciences
Abstract:
The production of this report is part of the training of early childhood educators, in the scope of the curricular unit Supervised Teaching Practice in Preschool Education. This is a representative document of the research-action that took place in two distinct contexts of the city of Évora, in the nursery and kindergarten valences.
The research consisted of a formative experience, with a descriptive and reflective approach to learning situations, which were based around various possibilities of exploration of sciences from playful moments. The starting point was the following question: How do playful situations promote the involvement and learning of children in science exploration? In the answer to this question was implicit the collection of data that started from the observation and listening of children during their spontaneous play and planned proposals in the field of science education.
The research results showed that children are more available to create and / or to be involved in a playful situation when their experience has some meaning or meaning for themselves, which in turn, may favor the quality of the explorations and increase the probability of science learning. The role of the educator in planning and as a mediator of children's interactions and experiences, is fundamental to create a rich environment in explorations and significant learning. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28562 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|