|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28521
|
Title: | Léon Souroujon: complete works for violin solo |
Authors: | Walton, Eliot Alexander Lawson |
Advisors: | Benoît, Gibson |
Keywords: | Leon Souroujon Composer, violinist Violinist Violin pedagogy Solo violin Leon Souroujon Compositor Violinista Pedagogia do violino Violin solo |
Issue Date: | 28-Sep-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Leon Souroujon (1913–2007) was a well-known Bulgarian violinist and pedagogue, however, his
importance as a composer is yet to be recognised. One of the objectives of this dissertation is to
present Souroujon as a composer who has a unique style and whose contribution to the
unaccompanied solo violin genre is noteworthy. Another objective is to introduce and categorize
his collection of published and unpublished compositions and to create a new complete edition of
all his compositions. Adopting a qualitative approach, extensive research has been conducted in
order to comprehend the historical setting of Souroujon’s life and career. The study highlights
important compositions in the development of unaccompanied solo violin genre that extends from
the Baroque through to the 20th century and references the composers that influenced Souroujon.
Some related information about societal shifts in Europe (in particular about the Second World
War) that was linked to the historical development of the unaccompanied solo violin genre was
gathered from a rich source of academic literature, online archives, audio recordings, and a varied
bibliography. Leon Souroujon’s library of manuscripts reveals his compositional process and is
evidence of his being a self-realized composer with a cohesive oeuvre. The dissertation includes
the performance of three recitals in which Souroujon’s compositions are performed and
juxtaposed to other pieces, including the seminal works of Bach, Paganini and Ysaÿe.
Souroujon’s compositions display his own musical language, articulated both by his way of
composing and his preferences for certain musical textures and expressions stemming from his
influences: Sephardic Jewish folk music, Romantic Music, Classical Music, and violin playing
traditions. His compositions, the first complete edition of his work, certificates, diplomas,
documents, and photographs are catalogued in the appendices; LEON SOUROUJON: OBRAS COMPLETAS PARA VIOLINO SOLO
Resumo:
Leon Souroujon (1913–2007) foi um famoso violinista e pedagogo búlgaro; no entanto, a sua
importância como compositor está ainda por reconhecer. Um dos objectivos desta dissertação é
apresentar Souroujon como compositor com um estilo único, cuja contribuição para o género de
Violino Solo Sem Acompanhamento é digna de menção; é, igualmente, catalogar e dar a
conhecer a totalidade da sua colecção de obras, publicadas e por publicar, e criar uma nova
edição completa de todas as suas composições. Adoptando uma abordagem qualitativa, foi
conduzida uma extensa pesquisa por forma a compreender o contexto histórico da vida e carreira
de Leon Souroujon. O estudo evidencia importantes composições no desenvolvimento do género
de Violino Solo Sem Acompanhamento, que se estende da era barroca e através do séc. XX,
fazendo referência aos compositores que influenciaram Souroujon. A partir de uma vasta fonte de
literatura académica, arquivos on-line, gravações de áudio e bibliografia variada, foi possível
obter alguma informação sobre transformações sociais na Europa (em particular sobre a II Guerra
Mundial) relacionada com o desenvolvimento histórico deste género musical. A biblioteca de
obras manuscritas por Leon Souroujon permitiu a revelação do seu processo de criação, e prova
como ele foi um compositor auto-realizado com uma obra coesa. A dissertação inclui a
apresentação de três recitais em que as suas composições são executadas e justapostas a outras
peças, incluindo obras de referência de Bach, Paganini e Ysaÿe. As composições de Souroujon
exibem a sua própria linguagem musical, articulada tanto pela sua forma de compor como pela
sua preferência por certas texturas e expressões musicais que derivam das suas influências:
música folclórica judaica sefardita, música romântica, música clássica e música tradicional para
violino. As suas composições, a primeira edição completa das suas obras, certificados, diplomas,
documentos e fotografias estão catalogados nos apêndices. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28521 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|