|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28237
|
Title: | Relatório de prática de ensino supervisionada realizada na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional - Digitação no saxofone através de tonalidades de canções populares e tradicionais, divulgadas no universo infanto-juvenil |
Authors: | Martins, Carolina da Luz |
Advisors: | Marques, Mário Dinis Coelho da Silva |
Keywords: | Música Saxofone Digitação Canção tradicional e popular Tonalidade Maior Music Saxophone Typing Traditional and popular song Major tonality |
Issue Date: | 16-Jun-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente documento encontra-se dividido em duas partes distintas.
A primeira é referente ao Relatório de Estágio de Prática de Ensino Supervisionada no
Ensino Vocacional de Música, realizado na Escola Artística de Música do Conservatório
Nacional, na classe de Saxofone do Professor Hélder Alves.
A segunda corresponde à fase da investigação levada a cabo pela autora e tem como
objetivo a criação de exemplos musicais que facilitem a aprendizagem estruturada da digitação
necessária para a execução do saxofone, na fase iniciática. Os exemplos a realizar serão
baseados em tonalidades Maiores, adaptadas às canções da tradição popular portuguesa,
habitualmente divulgadas em idade infanto-juvenil, de forma a que, (re)conhecendo
auditivamente a melodia, se torne mais fácil a aprendizagem do instrumento.
Em termos de metodologia, refira-se que para além da necessária sustentação em
literatura adequada e compreensiva análise documental, que permitiu revisitar e relevar
orientações e postulados adequado à matéria a investigar, também o conhecimento adquirido
do campo empírico determinou uma via de investigação de carácter misto, maioritariamente
qualitativo, de cariz assumidamente experiencial, por parte da autora.
Os exemplos assim criados, aplicados em contexto de aprendizagem, no geral e, em
particular em ambiente escolar, poderão contribuir, em medida alargada, para uma facilitação
na aquisição da necessária proficiência aos aprendentes do saxofone; Supervised Teaching Practice Report held at the National Conservatory's Artistic Music
School - Saxophone fingerings through tonalities of popular and traditional songs,
disseminated in the universe of children and youth
Abstract:
The following document is divided into two distinct parts.
The first part refers to the Internship Report from the Supervised Teaching Practice on
Vocational Music Teaching, held at the National Conservatory's Artistic Music School, within
the Saxophone class of Professor Hélder Alves.
The second part refers to the research carried out by the author, which goal is to create
musical examples that facilitate structured learning of the fingering process necessary for the
performance of the saxophone, in the initiation phase. The examples will be based on Major
tonalities, adapted to popular Portuguese tradition songs for children. With this, the aim is to
facilitate learning by have recognizable melodies.
In terms of methodology, it should be noted that in addition to the necessary support in
adequate literature and comprehensive documentary analysis, which allowed to revisit and
reveal guidelines and postulates appropriated to the subject to be investigated, the knowledge
acquired from the empirical field also determined a mixed character investigation pathway by
the author, mostly qualitative, of an admittedly experiential nature.
The examples thus created, applied in the context of learning, in general and, in
particular, within the school environment, may contribute, to a large extent, to facilitate the
acquisition of the necessary proficiency for saxophone learners. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28237 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|